Acasă Educație STUDIU PRIVIND IMPLEMENTAREA EDUCAȚIEI PENTRU DEZVOLTARE DURABILĂ ÎN UNIUNEA EUROPEANĂ

STUDIU PRIVIND IMPLEMENTAREA EDUCAȚIEI PENTRU DEZVOLTARE DURABILĂ ÎN UNIUNEA EUROPEANĂ

28
0

Studiu privind implementarea educației pentru dezvoltare durabilă în Uniunea Europeană

Manuel Mihail MOMETE, Daniela Cristina MOMETE

Educația reprezintă fundamentul societății umane și este un factor esențial pentru o dezvoltare durabilă la nivel global. Dezvoltarea durabilă este acel tip de „dezvoltare care răspunde nevoilor prezentului fără a compromite capacitatea generațiilor viitoare de a-și satisface propriile nevoi” (Brundtland, 1987). Organizația Națiunilor Unite (ONU) a adoptat în 2015 Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă, care are ca deziderat redirecționarea umanității pe o traiectorie durabilă prin definirea a 17 obiective care conțin 169 de ținte. Acestea sunt construite pe piloni economici, sociali și de mediu și descriu principalele provocări pentru omenire. În cadrul obiectivelor de dezvoltare durabilă (ODD) cuprinse în Agenda 2030, educația este formulată ca un obiectiv de sine stătător (ODD4 – educație de calitate), dar servește și ca mijloc de realizare a altor ODD-uri (ODD3-sănătate și bunăstare, ODD5 – egalitatea de gen, ODD8 – muncă decentă, ODD11 – orașe și comunități durabile, ODD12 – producție și consum responsabile și ODD13 – atenuarea schimbărilor climatice).

Dezvoltarea durabilă pare dezirabilă și ușor de realizat, dar rezultatele majore reale sunt greu de înțeles și cele mai multe dintre ele par a fi deconectate de la o viață prosperă și justă. ODD4 se concentrează pe calitatea în educație, dar nu înseamnă că este un obiectiv perfect exprimat, întrucât există cercetători care l-au criticat și l-au etichetat ca fiind slab și lipsit de concretețe. Educația are nevoie de o reformă majoră la nivel mondial, dar transformarea reală este foarte dificilă, de aceea primul pas este reprezentat de identificarea factorilor determinanți ai unei autentice educații pentru dezvoltare durabilă. Prin urmare, prezenta lucrare are ca obiectiv principal identificarea indicatorilor-cheie de performanță relevanți, care urmează să fie utilizați cu scopul de a monitoriza performanța și de a identifica dificultățile esențiale pentru punerea în aplicare a educației pentru dezvoltare durabilă în statele membre ale Uniunii Europene (UE-27).

Lucrarea adresează următoarele întrebări ale cercetării:

1: Care sunt principalii indicatori potriviți pentru a urmări performanța în educația pentru dezvoltare durabilă?

2: Care sunt dificultățile esențiale pentru punerea în aplicare a unei educații pentru dezvoltare durabilă în statele membre ale UE-27?

3: Care sunt cei mai slabi performeri pentru fiecare indicator considerat?

În vederea identificării răspunsurilor la întrebările cercetării, s-a utilizat un cadru conceptual original care se bazează pe 3 axe, fiecare cu câte doi indicatori (vezi figura 1):

  • Axa F: Educație formală, cu indicatorii F1 și F2;
  • Axa N: Educație non-formală, cu indicatorii N1 și N2;
  • Axa B: Cunoștințe de bază, cu indicatorii B1 si B2.

Educația formală este considerată importantă pentru ambele extreme ale lanțului educațional, considerate de F1 și F2, de la persoanele cele mai slab pregătite, cele cu învățământul secundar complet, în cel mai bun caz, până la cele bine pregătite, persoanele cu studii superioare. Educația non-formală include atât instruirea non-formală, dar și competențele digitale, dezvăluite de N1 și N2. Cunoștințele de bază se referă la abilitățile de bază în matematică și citire, fiind dezvăluite de B1 și B2. Pragurile luate în considerare pentru fiecare indicator se bazează pe opinia autorilor.

România se află printre cei mai slabi performeri și s-a clasat pe ultimul loc pentru trei indicatori din cei șase considerați de acest studiu (vezi tabelul 1). Constatările noastre sunt în concordanță cu alte studii care se referă la România, care au concluzionat că 40 de indicatori ai dezvoltării durabile sunt suboptimi, educația fiind unul dintre ei.

Figura 1. Cadrul conceptual FNB
Tabelul 1. Rezultate generale și probleme identificate.

Principalele limitări ale acestei cercetări sunt referitoare la datele disponibile, întrucât există multe lacune în materie de date în statisticile oficiale referitoare la educație. Cu toate acestea, indicatorii considerați acoperă în mod corespunzător obiectivul urmărit și pot fi utilizați pentru o analiză aprofundată a performanței, în ceea ce privește educația pentru dezvoltare durabilă.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.