Acasă Sănătate MICROBIOMUL INTESTINAL POATE INFLUENȚA STAREA DE SĂNĂTATE A UNEI PERSOANE

MICROBIOMUL INTESTINAL POATE INFLUENȚA STAREA DE SĂNĂTATE A UNEI PERSOANE

(c) BBC Science Focus Magazine

Cele mai recente cercetări privind microbiomul confirmă faptul că, prezența bacteriilor potrivite în intestin poate crește considerabil durata de viață.

În cadrul celui mai mare studiu de acest tip, a fost descoperită o legătură între bacteriile din intestin și riscul de mortalitate pe termen lung. Cercetătorii din Finlanda au analizat probele de scaun prelevate în urmă cu 20 de ani și au urmărit starea de sănătate și mortalitatea a 7.000 de participanți, până în anul 2017.

Aceștia au descoperit faptul că prezența anumitor bacterii în intestin, pare să aibă un rol important în îmbătrânirea și probabilitatea unei persoane de a dezvolta boli comune. O mare cantitate de enterobacterii, de la gastroenterită la pneumonie, reprezintă un prim exemplu.

„Multe tulpini bacteriene despre care se cunoaște faptul că sunt dăunătoare, s-au numărat printre enterobacteriile care prezic mortalitatea, iar alegerile noastre privind stilul de viață pot avea un impact major asupra cantității acestora din intestin. Studiind compoziția microbiomului intestinal, am putea îmbunătăți predicția mortalității, ținând cont și de alți factori de risc relevanți, precum fumatul și obezitatea”, a declarat autorul studiului, Prof. Teemu Niiranen, din cadrul Universității din Turku.

Microbiomul unei persoane, care descrie cantitatea vastă de organisme microscopice din corp, este la fel de individual precum o amprentă și devine din ce în ce mai clar că acesta afectează o listă tot mai mare de factori ai stării de sănătate, inclusiv sănătatea mintală. Cu toate acestea, este primul studiu efectuat la nivel de populație, care a urmărit participanții pe parcursul a două decenii, examinând legătura dintre bacteriile specifice și starea de sănătate pe termen lung.

Cercetătorii au comparat dosarele medicale, precum și miliarde de lanțuri ADN preluate din probele originale.

„Am dezvoltat un algoritm de învățare automată, care a analizat datele în cazul speciilor microbiene ce prezintă o asociere semnificativă cu mortalitatea în rândul subiecților de cercetare”, a declarat Prof. Leo Lahti, un alt cercetător implicat în studiu.

Cu cât înțelegem mai mult despre modul în care microbiomul nostru ne afectează starea de sănătate, cu atât putem face un efort mai mare pentru a-l optimiza. Până în prezent, oamenii de știință au subliniat importanța unei diete variate, hrănitoare, care include alimente fermentate, precum chefirul și varza murată, dar și alimente bogate în polifenoli, precum ciocolata neagră și afinele.