Acasă Spațiu și Astronomie ERELE GRACIARE DE PE MARTE

ERELE GRACIARE DE PE MARTE

(c) BBC Science Focus Magazine

Ghețarii descoperiți pe suprafața planetei Marte, care au o vechime de sute de milioane de ani, pot dezvălui secretele trecutului geologic al acesteia. Analizând modelele și structurile rocilor, care se regăseau în 45 de ghețari ai Planetei Roșii, cercetătorii din cadrul Universității Colgate din New York au descoperit că, în ultimii 300 până la 800 de milioane de ani, pe Marte au existat între 6 și 20 de epoci glaciare.

Echipa de cercetători a făcut descoperirea după ce a analizat cu atenție o serie de imagini de înaltă rezoluție, colectate de satelitul Mars Reconnaissance Orbiter, și a măsurat dimensiunile a aproximativ 60.000 de roci.

Dacă ar fi existat un singur eveniment glaciar, de lungă durată, aceștia s-ar fi așteptat să găsească o progresie constantă a rocilor mai mari spre roci mai mici, pe măsură ce acestea s-au erodat treptat, în timp. Cu toate acestea, cercetătorii au descoperit o distribuție aleatorie a unor roci de diferite dimensiuni.

De asemenea, aceștia au descoperit faptul că rocile erau distribuite în benzi delimitate clar, pe suprafețele ghețarilor, fiecare marcând limita fluxurilor separate și distincte ale gheții. Acest lucru indică faptul că fiecare bandă s-a format în timpul unei ere glaciare diferite.

O examinare ulterioară a ghețarilor ar putea ajuta oamenii de știință să descopere modul de evoluție a climei de pe Marte, precum și tipurile de roci, gaze sau chiar microbi care ar fi putut fi prinse în interiorul gheții.

„Acești ghețari sunt mici capsule ale timpului. În prezent, suntem conștienți de faptul că avem acces la sute de milioane de ani de istorie marțiană, fără să fie nevoie să pătrundem adânc în crustă. De asemenea, există posibilitatea ca în gheață să fi fost capturați biomarkeri”, a declarat dr. Joe Levy, geolog planetar și profesor asistent de geologie în cadrul Universității Colgate.

În prezent, echipa de cercetători a început să analizeze restul ghețarilor de pe suprafața planetei Marte. Aceștia speră să utilizeze un sistem de inteligență artificială pentru a număra și analiza rocile cu scopul de a determina istoria planetară completă a lui Marte.

„Este nevoie de foarte multă muncă pentru a determina detaliile istoriei climatului marțian. Dorim să aflăm inclusiv zonele și momentul cronologic în care, pe Marte, temperatura și umiditatea au fost propice pentru existența apei lichide”, a adăugat dr. Levy.