Acasă Stil de Viață DIETA ECHILIBRATĂ ȘI EXERCIȚIILE FIZICE MENȚIN CREIERUL TÂNĂR

DIETA ECHILIBRATĂ ȘI EXERCIȚIILE FIZICE MENȚIN CREIERUL TÂNĂR

Vor menține dieta sănătoasă și un program regulat de exerciții creierul tânăr? Acest lucru depinde de genele fiecărei persoane.

Oamenii care au anumite tipuri de gene, cu rol esențial în îmbătrânirea creierului, par să reacționeze mai bine, odată cu adoptarea unui stil de viață sănătos. Acest lucru face „mai probabil ca exercițiile fizice sau adoptarea unei diete mediteraneene, să aibă un impact mai mare asupra îmbătrânirii cognitive”, a declarat Sandrine Thuret de la Colegiul King din London.

Se consideră că îmbătrânirea cognitivă este influențată de celule stem neururale situate în hipocampul creierului, celule care produc neuroni pe tot parcursul vieții și care au un rol important în formarea de noi amintiri. Cercetarea efectuată asupra rozătoarelor sugerează că, pe măsură ce îmbătrânim, aceste celule produc un număr tot mai mic de neuroni, iar acest lucru pare să fie legat de reducerea abilităților cognitive, o data cu înaintarea în vârstă.

Pentru a înțelege mai bine această legătură și impactul ei asupra îmbătrânirii creierului uman, Thuret și colegii săi au studiat 19 dintre tipurile de gene, despre care se afirmă că sunt în strânsă legătură cu îmbătrânirea celulelor stem neurale. „Din studiile efectuate pe animale, știm că aceste gene sunt modificate în timpul îmbătrânirii”, menționează Thuret.

Echipa a analizat modul în care aceste gene și-au modificat exprimarea genetică în celulele stem neurale umane, pe măsură ce acestea îmbătrânesc. Un set de experimente efectuate în laborator a demonstrat că, nouă dintre aceste tipuri de gene par să se modifice, dacă celulele sunt tinere sau bătrâne, sugerând că acestea sunt implicate în procesul de îmbătrânire.

Pentru a arăta dacă genele joacă un rol important în îmbătrânirea cognitive, echipa cercetătoarei Thuret a căutat apoi variațiile acestor tipuri de gene în studiile realizate pe oameni. În acest scop, împreună cu alți cercetători, grupul a analizat perechi de gemeni adulți.

Fiecare geamăn păstra un jurnal de alimentație, iar activitatea lor fizică era monitorizată printr-un dispozitiv fitness purtat pe încheietura mâinii. De asemenea, au fost supuși unor teste cognitive, pentru a le determina capacitatea de învățare și memoria. Thuret și colegii săi au căutat, de asemenea, variații în cele nouă tipuri de gene deja selecționate.

Echipa a descoperit faptul că două dintre aceste gene par a fi legate de performanța cognitivă, în funcție de forma genei pe care o persoană o posedă. Acțiunea genei SIRT1, genă deja intens studiată în ceea ce privește îmbătrânirea, pare să depindă de exercițile fizice efectuate de o persoană. O altă genă, GRB10, joacă, de asemenea, un rol important. „Totul depinde de fiecare persoană, dacă aceasta urmează sau nu o dietă mediteraneană”, menționează Thuret.

Acest lucru sugerează faptul că anumite tipuri de gene pot îmbunătăți șansele de a întârzia îmbătrânirea creierului, numai în cazul în careoamenii au un stil de viață sănătos. În același timp, datorită unui program regulat de exerciții, s-ar putea ca unii oameni să-și mențină creierul tânăr, acest lucru însă, nefiind valabil pentru toată lumea.

„Dacă știți ce tip de variație aveți în aceste gene, veți putea afla dacă, este posibil ca exercițiile sau urmarea unei diete mediteraneene pot avea un impact mai mare asupra îmbătrânirii cognitive”, a menționat Thuret.

Echipa cercetătoarei Thuret a studiat doar o mică parte dintre aceste gene, fiind posibil ca multe altele să joace un rol important în acest proces de îmbătrânire. „Pentru a fi în siguranță, toată lumea ar trebui să urmeze un program regulat de exerciții, precum și o alimentație echilibrată”, a menționat aceasta.