Acasă Spațiu și Astronomie DESCOPERIREA UNUI NOU TIP DE SUPERNOVĂ

DESCOPERIREA UNUI NOU TIP DE SUPERNOVĂ

(c) MEHAU KULYK/SPL/Alamy

Astronomii au descoperit un nou tip de supernovă, într-o galaxie aflată la aproximativ 500 de milioane de ani lumină distanță de Pământ. Această explozie enormă, numită supernovă de colaps a miezului, declanșată de fuziune, era de așteptat să aibă loc în unele sisteme în care două stele orbitează una în jurul celeilalte, dar nu au mai fost văzute până acum.

Cel mai frecvent tip de supernovă este o supernovă de colaps, care se întâmplă atunci când o stea masivă rămâne fără combustibil pentru a arde și ajunge în colaps. „Aceasta este o stea care moare din cauza bătrâneții. Am descoperit faptul că există stele masive ce pot muri de fapt, mult mai devreme”, a declarat Dillon Dong din cadrul Institutului de Tehnologie California din Pasadena

Dong și colegii săi au căutat date, preluate de Verb Large Array Sky Survey în anii 2017 și 2018, pentru obiecte luminoase care emit unde radio, care nu au fost prezente în sondajele anterioare. Ei au găsit o explozie de radiații, care a fost mult mai luminosasă decât celelalte, o sursă desemnată J121001 + 495647. Apoi au luat observații ulterioare și au căutat prin arhivele de date, găsind în cele din urmă o explozie de raze gamma, care provene din același loc în anul 2014.

Combinarea tuturor acestor informații i-a condus pe cercetători la o imagine clară a istoriei acestui obiect. Calculele lor indică faptul că a fost o stea masivă care orbita un obiect mai compact, fie o stea neutronică, fie o gaură neagră, care în timp a decăzut în stea și a pulverizat plasmă într-o cochilie de materie din jurul ei.

„Imaginați-vă un obiect foarte greu care trece prin apă – va crea valuri și apa se va duce spre exterior, același lucru se întâmplă și cu materialul din interiorul stelei”, a declarat Dong.

În cele din urmă, obiectul compact a perturbat nucleul stelei, creând un jet puternic, care a fost observat în anul 2014. Într-un ritm ușor mai lent, întreaga stea a explodat, provocând o undă de șoc prin cochilia materiei care, la rândul său, a creat undele radio care l-au determinat pe Dong și pe colegii săi să privească în această explozie.