Acasă Spațiu și Astronomie DESCOPERIREA UNUI NOU TIP DE SUPERNOVĂ

DESCOPERIREA UNUI NOU TIP DE SUPERNOVĂ

(c) MEHAU KULYK/SPL/Alamy

Astronomii au descoperit un nou tip de supernovă într-o galaxie aflată la aproximativ 500 de milioane de ani lumină distanță de Pământ. Această explozie enormă, numită supernovă de colaps a miezului declanșată de fuziune, era de așteptat să aibă loc în unele sisteme în care două stele orbitează una pe cealaltă, dar nu au mai fost văzute până acum.

Cel mai frecvent tip de supernovă este o supernovă de colaps, care se întâmplă atunci când o stea masivă rămâne fără combustibil pentru a arde și ajunge să se prăbușească. “Aceasta este o stea care moare de bătrânețe, ceea ce am descoperit, sunt stele masive ce pot muri de fapt, mult mai devreme”, spune Dillon Dong de la Institutul de Tehnologie California din Pasadena

Dong și colegii săi au căutat date preluate de Very Large Array Sky Survey în 2017 și 2018 pentru obiecte luminoase care emit unde radio, acestea nu au fost prezente în sondajele anterioare. Ei au găsit o explozie de radiații, care a fost mult mai luminosasă decât restul, o sursă desemnată J121001 + 495647. Apoi au luat observații ulterioare și au căutat prin date de arhivă, găsind în cele din urmă o explozie de raze gamma care au venit din același loc în 2014.

Combinarea tuturor acestor informații i-a condus pe cercetători la o imagine clară a istoriei acestui obiect. Calculele lor indică faptul că a fost o stea masivă care orbitează un obiect mai compact, fie o stea neutronică, fie o gaură neagră, care în timp a căzut în stea și a pulverizat plasmă într-o cochilie de materie din jurul ei.

„Imaginați-vă un obiect foarte greu care ară prin apă – va crea valuri și apa se va duce spre exterior, același lucru se întâmplă și cu materialul din interiorul stelei”, a declarat Dong.

În cele din urmă, obiectul compact a perturbat nucleul stelei, creând un jet puternic care a fost observat în 2014. Într-un ritm ușor mai lent, întreaga stea a explodat, provocând o undă de șoc prin cochilia materiei care, la rândul său, a creat undele radio care l-au determinat pe Dong și pe colegii săi să privească în această explozie.