Acasă Stil de Viață MODIFICAREA TIPARULUI DE SOMN CA URMARE A SCHIMBĂRILOR CLIMATICE

MODIFICAREA TIPARULUI DE SOMN CA URMARE A SCHIMBĂRILOR CLIMATICE

75
0
(c) Stock-Asso/Shutterstock

În cadrul unui studiu global s-a descoperit faptul că încălzirea planetei afectează durata somnului persoanelor și că problema se va agrava semnificativ în acest secol, chiar dacă umanitatea va reuși să controleze emisiile de carbon.

Măsurătorile anterioare cu privire la impactul temperaturilor peste medie pe timp de noapte asupra somnului au fost limitate la nivel de țară sau de studiu de laborator.

Pentru a obține o imagine mai bună a acestui aspect, Kelton Minor din cadrul Universității din Copenhaga, Danemarca, a analizat datele colectate de brățările de urmărire a somnului utilizate de 48.000 de oameni din 68 de țări între anii 2015 și 2017.

El și colegii săi au asociat datele despre somn cu datele meteo locale și au descoperit faptul că nopțile neobișnuit de calde fac oamenii să adoarmă mai târziu și să se trezească mai devreme. Dovezile sugerează că oamenii pierd, în medie, 44 de ore de somn în fiecare an. Cercetătorii estimează că dacă emisiile nu vor putea fi controlate, oamenii vor pierde 58 de ore de somn pe an până în anul 2100. Într-un viitor cu emisii mai scăzute, cifra scade la 50 de ore.

Minor și echipa sa au măsurat nivelul de pierdere a somnului în nopți neobișnuit de calde, comparând datele cu o linie de bază a duratei normale de somn a unei persoane. De asemenea, ei au luat în calcul posibile explicații alternative pentru scurtarea perioadei de somn, precum vremea și anotimpul.

„Aceasta este prima dovadă la scară planetară a faptului că temperaturile mai mari decât media erodează somnul oamenilor. Am demonstrat faptul că eroziunea somnului apare în primul rând prin amânarea momentului în care oamenii adorm”, a declarat Minor.

Unele grupuri sunt mai afectate decât altele. Temperaturile peste medie pe timp de noapte au avut un impact mai mare asupra somnului în cazul persoanelor din țările cu venituri mai mici, femeilor și persoanelor în vârstă. Efectul unei creșteri cu 1°C a temperaturii minime pe timp de noapte asupra somnului persoanelor cu vârste de peste 65 de ani a fost de cel puțin două ori mai puternic decât în cazul altor grupe de vârstă.

Cercetătorii au descoperit faptul că oamenii nu au reușit să-și schimbe comportamentul zilnic pentru a face față lipsei de somn, de exemplu prin introducerea unui pui de somn în timpul zilei. De asemenea, oamenii nu au reușit să se adapteze de-a lungul unui sezon.

Deși este posibil ca unii dintre cei care trăiesc în țările cu venituri mai mari să aibă mai multe șanse să achiziționeze sisteme de aer condiționat, ceea ce ar putea fi văzut ca o formă de adaptare, Minor a declarat faptul că observațiile făcute în cadrul studiului nu îi permit să facă această legătură.

Susan Clayton din cadrul Colegiului Wooster, Ohio, a declarat faptul că metodologia studiului este solidă și că aceasta include o examinare „foarte amănunțită” a altor explicații. „Implicațiile sunt clare: temperaturile mai ridicate asociate cu schimbările climatice reduc deja perioada în care oamenii dorm. Din moment ce știm că lipsa somnului poate avea un impact negativ asupra stării de spirit, a comportamentului, a sănătății și a funcționării cognitive, acest lucru este îngrijorător”, a adăugat ea.

Ivana Rosenzweig din cadrul King’s College din Londra a declarat faptul că studiul arată puterea bazelor mari de date și că acesta se aliniază cu lucrările anterioare, care arată că oamenii dorm mai bine atunci câmd temperatura este una mai scăzută. Totuși, ea subliniază: „Efectul măsurat este mic, doar câteva minute de somn pe noapte sau mai puțin de 3% din timpul total de somn”.

Cu toate acestea, Minor a declarat faptul că acele persoane care aleg să poarte un instrument de urmărire a somnului pot avea și mai multe șanse de a avea acces la alte tehnologii ce pot reduce efectul nopților fierbinți asupra somnului. Din acest motiv, el este de părere că estimările echipei cu privire la impactul schimbărilor climatice asupra somnului sunt probabil să fie scăzute.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.