Acasă Planeta Pământ EFECTUL INCENDIILOR DEVASTATOARE DIN AUSTRALIA ASUPRA STRATULUI DE OZON

EFECTUL INCENDIILOR DEVASTATOARE DIN AUSTRALIA ASUPRA STRATULUI DE OZON

(c) Observing the Earth/Sentinel-2/Copernicus

Conform unei noi analize, incendiile de vegetație record, care au avut loc în Australia în anii 2019 și 2020, au produs o cantitate de fum atât de mare încât chiar și stratul de ozon din stratosferă a fost deteriorat.

Incendiile de vegetație din așa-numita „Vară Neagră”, care au făcut ravagii de-a lungul coastei de est a Australiei în perioada noiembrie 2019-ianuarie 2020, au provocat distrugeri fără precedent.

Acestea au ars peste 70.000 de kilometri pătrați de tufăriș, au distrus mai mult de 3.000 de case și au ucis peste 30 de oameni și miliarde de animale. Fumul produs a ajuns până în America de Sud și a declanșat înflorirea algelor oceanice din zone îndepărtate.

În prezent, Peter Bernath și colegii acestuia din cadrul Universității Old Dominion din Virginia au demonstrat faptul că fumul a ajuns și în stratosferă și a declanșat reacții chimice care au distrus ozonul.

Ei au analizat datele colectate de la satelitul Atmospheric Chemistry Experiment, care monitorizează nivelurile a 44 de molecule diferite din atmosferă.

Cercetătorii au descoperit faptul că, în urma incendiilor din Vara Neagră, cantitatea de ozon stratosferic a scăzut cu 13% în zona de latitudine medie a emisferei sudice (care include Australia).

Acest lucru pare să se datoreze faptului că fumul a pătruns în stratosferă și a interacționat cu substanțele chimice pe bază de clor, care au ajuns în acea zonă în urma utilizării pe scară largă a clorofluorocarburilor. Fumul a transformat aceste substanțe chimice în forme care sunt extrem de distructive pentru ozon, precum monoxid de clor și acid hipocloros.

„Deși, în mod normal, fumul produs de incendii de vegetație nu ajunge în stratosferă, incendiile din Vara Neagră au fost atât de puternice încât acestea au generat proprii nori de furtună, denumiți nori pirocumulonimbus, care au transportat fumul în stratosferă”, a declarat Bernath.

În urma unui studiu separat, realizat de cercetătorii din cadrul Universității Jinan din China, s-a arătat faptul că această injectare de fum a încălzit stratosfera de deasupra emisferei sudice cu 1°C pentru o perioadă de șase luni.

Bernath și colegii săi au descoperit faptul că scăderea cantității de ozon stratosferic cauzată de incendii a durat până în luna decembrie a anului 2020. Începând cu anul 2021, nivelurile de ozon au revenit la valori normale.

„Ne așteptăm ca megaincendiile atât din Australia, cât și din alte zone, precum California, să devină mai frecvente din cauza schimbărilor climatice. Asta înseamnă mai multe efecte negative asupra stratului de ozon, care ne protejează de radiațiile ultraviolete”, a declarat Bernath.