Acasă Stil de Viață LEGĂTURA DINTRE RITMUL CIRCADIAN ȘI BOLILE INFLAMATORII

LEGĂTURA DINTRE RITMUL CIRCADIAN ȘI BOLILE INFLAMATORII

(c) BBC Science Focus Magazine

Ritmul circadian controlează o mare parte dintre procesele corporale. În cazul oamenilor, acesta are un efect asupra tuturor proceselor din organism. Ritmul circadian afectează vigilența pe tot parcursul zilei, sistemul digestiv și chiar și sensibilitatea pielii la arsuri solare. În urma unor noi cercetări s-a descoperit faptul că ritmul circadian ar putea avea efecte asupra dezvoltării bolilor inflamatorii prin afectarea cantității de energie folosită de celulele sistemului imunitar.

„Rezultatele noastre contribuie la diversificarea informațiilor acumulate, demonstrând motivul pentru care perturbarea ritmului circadian conduce la apariția bolilor inflamatorii și infecțioase. Un aspect al acestei probleme este dat de consumul de energie de la nivelul celulelor sistemului imunitar, precum macrofagele”, a declarat Dr. George Timmons, autor principal al studiului.

Inflamația reprezintă o reacție normală și sănătoasă a sistemului imunitar. Atunci când o leziune sau o infecție este prezentă în organism, fluxul de sânge din zona respectivă este crescut. Acesta asigură prezența mai multor celule sanguine și proteine și ajută la eliminarea resturilor.

Cu toate acestea, uneori se creează inflamații în zone în care nu ar trebui să existe infecții sau leziuni. Acest fenomen este cunoscut sub numele de boală inflamatorie și poate provoca durere și pierderea funcțiilor din anumite zone, precum umflarea articulațiilor în cazul pacienților cu artrită. Alte afecțiuni inflamatorii cuprind boli de inimă, obezitate și diabet zaharat.

Cercetătorii din cadrul Colegiului Regal al Chirurgilor din Irlanda au condus acest studiu și au analizat ritmurile circadiene prezente în cadrul unui tip de celule albe din sânge, denumite macrofage. Ciclul de 24 de ore al acestor celule este controlat de o proteină denumită BMAL1. Astfel, oamenii de știință au studiat două grupuri de șoareci: cei care au avut proteina BMAL1 și cei fără aceasta. Șoarecii care nu aveau proteina respectivă reprezentau un organism cu un ritm circadian perturbat.

În urma studiului, cercetătorii au descoperit faptul că în momentul în care macrofagele au fost deficitare în proteina BMAL1, corpul a consumat o cantitate mai mare de glucoză, iar mitocondriile acestora au descompus glucoza printr-un set diferit de procese. Astfel, a rezultat faptul că mitocondriile au produs specii reactive de oxigen. Acestea sunt substanțe chimice necesare în cantități mici, dar care, în cantități mai mari, pot provoca inflamații.

„De asemenea, în cadrul studiului s-a demonstrat faptul că orice lucru care are un impact negativ asupra ritmului circadian, precum odihna insuficientă și cantitatea redusă de lumină solară la care este expus corpul, poate avea un impact asupra capacității sistemului imunitar de a lucra eficient”, a declarat dr. Annie Curtis, autoare senior a studiului.