Acasă Spațiu și Astronomie DESCOPERIREA UNOR PLANETE CARE NU ORBITEAZĂ ÎN JURUL UNEI STELE

DESCOPERIREA UNOR PLANETE CARE NU ORBITEAZĂ ÎN JURUL UNEI STELE

(c) COSMIC DANCE Team

Astronomii au observat ceea ce par a fi cel puțin 70 de planete care se află în derivă prin spațiu. Aceste planete „interstelare” sunt greu de observat din cauza lipsei luminii emise de către o stea părinte. Totuși, acesta este cel mai mare număr de planete găsite în mod simultan.

Hervé Bouy și colegii săi din cadrul Universității din Bordeaux, Franța, au analizat mai mult de 80.000 de observații realizate în cadrul asociației stelare Upper Scorpius, o regiune de formare a stelelor, aflată la o distanță de aproximativ 420 de ani lumină față de Pământ. Astfel de regiuni sunt ideale pentru observarea planetelor interstelare, deoarece lumile recent formate sunt încă fierbinți, ceea ce înseamnă că acestea emană o cantitate mai mare de lumină și sunt mai ușor de identificat.

Bouy și echipa sa au analizat zeci de ani de observații ale unor planete care păreau a fi interstelare datorită combinației potrivite între luminozitatea aparentă, culoare și modul de deplasare.

„Aceste lucru este o provocare din cauza volumului foarte mare de date. A trebuit să analizăm miliarde de detectări. Aceasta este principala diferență față de studiile anterioare. În cadrul acelor cercetări, analiza a fost realizată la o scară mult mai mică”, a declarat Bouy.

Echipa a avut dificultăți din cauza faptului că oamenii de știință au fost nevoiți să estimeze masa planetelor folosindu-se doar de luminozitatea lor. Astfel, diferențierea între unele dintre planetele mai mari și stelele mai mici a fost imposibil de realizat. Din această cauză, cercetătorii au declarat faptul că au găsit cel puțin 70, dar probabil până la 170 de planete interstelare într-o regiune care se întinde pe o mare parte a cerului nopții. Acesta este cel mai mare grup de planete interstelare descoperit odată. Totuși, este posibil ca distanța dintre planetele respective să fie de mulți ani lumină.

Contrar uneia dintre ideile principale ale mecanismelor de formare a planetelor, denumită colapsul nucleului, în care norii de gaz și praf se prăbușesc sub propria gravitație pentru a forma o planetă, acesta este un număr mai mare decât se prevedea a fi în regiune. Acest lucru ar putea însemna faptul că pot exista și alte sisteme în care planetele să se poată afla în derivă prin spațiu, precum un sistem stelar care ejectează una dintre planetele care orbitează în jurul stelei.

„Faptul că unele dintre aceste planete ar fi putut fi create în urma unei ejectări este intrigant, deoarece asta ar putea însemna că planetele s-au format înainte de acest eveniment. Deși planetele interstelare sunt greu de observat din cauza absenței unei stele, asta le poate face și mai ușor de studiat odată ce sunt descoperite”, a declarat Amaury Triaud din cadrul Universității din Birmingham, Marea Britanie.

Bouy și echipa sa speră să analizeze atmosferele planetelor pentru a înțelege mai bine modul de formare a acestor corpuri.