Acasă Planeta Pământ DESCOPERIREA A 14 NOI SPECII DE CHIȚCANI PE O INSULĂ INDONEZIANĂ

DESCOPERIREA A 14 NOI SPECII DE CHIȚCANI PE O INSULĂ INDONEZIANĂ

(c) Kevin Rowe

În timpul unui studiu asupra mamiferelor mici de pe insula indoneziană Sulawesi, care s-a desfășurat pe o perioadă de un deceniu, au fost descoperite 14 specii noi de chițcani.

Chițcanii sunt un grup divers de mamifere mici, care pot fi regăsite aproape oriunde în lume. În ciuda distribuției lor globale, cercetătorii nu au foarte multe informații despre chițcanii din regiunile tropicale muntoase ale lumii.

Pentru a investiga aceste animale pe Sulawesi, în anul 2010, Jake Esselstyn și colegii acestuia din cadrul Universității de Stat Louisiana din SUA au început să întindă mai multe capcane pe insulă.

De-a lungul a 10 ani, aceștia au prins și au examinat 1368 de chițcani răspândiți uniform pe insulă. În urma analizei caracteristicilor lor fizice și a ADN-ului s-a arătat faptul că echipa a descoperit 21 de specii de chițcani care se regăsesc exclusiv pe Sulawesi. Dintre cele 21 de specii, 14 erau necunoscute anterior. „Acest lucru se poate datora fie faptului că pe insulă există o biodiversitate remarcabilă, fie din cauza lipsei de informații cu privire la alte specii de chițcani existente pe alte insule”, a declarat Esselstyn.

Cercetătorii bănuiesc că aspectul geografic al insule Sulawesi poate fi unul dintre motivele existenței unei astfel de diversități a chițcanilor. Aceasta are o formă unică (cele patru peninsule ale sale formează o formă asemănătoare literei K) și prezintă mai multe zone muntoase, pe insulă existând șase vârfuri cu înălțimi de cel puțin 3000 de metri.

„Peninsulele pot favoriza izolarea populațiilor, iar munții înalți creează gradiente climatice puternice, care ar putea conduce la diferențe mari de vegetație. Este posibil ca aceste animale să aibă o astfel de diversitate din cauza aspectului geografic al insulei. Totuși, această idee nu a fost încă testată”, a declarat Esselstyn.

Pe Sulawesi ar putea să existe și mai multe specii de chițcani nedescoperite încă. „Animalele din acest studiu au fost identificate până la o altitudine de 2700 de metri, așa că nu ar fi surprinzător dacă ar exista și alte specii de chițcani, care să trăiască la altitudini și mai mari”,  a adăugat Esselstyn.

„Sperăm că descoperirile noastre vor aduce în această sferă alți cercetători și finanțare pentru a studia biodiversitatea din munți. Din cauza creșterii rapide a economiei și a populației Indoneziei, defrișările din zonele muntoase se vor intensifica în viitorul apropiat. Multe dintre aceste specii vor dispărea înainte să ne dăm seama că există”, a declarat Heru Handika din cadrul Universității de Stat din Louisiana, care este, de asemenea, autor al lucrării.

„Trebuie să avem o evaluare bună a formelor de viață de pe planetă. Trebuie să știm câte specii există și unde trăiesc. Dacă nu știm aceste lucruri, atunci avem puține șanse să avem o perspectivă corectă asupra evoluției și conservării faunei”, a declarat Esselstyn.