Impactul noilor forme de predare online în timpul COVID-19 asupra schimbărilor comportamentale ale studenților
Marian-Eugen DAN, Carmen-Alexandra GHENOIU, Ştefan-Gabriel MIHAI, Sabina-Maria POP, Carmen-Elena POPA, Andreea BARBU
Tranziția de la educația fizică la educația online a reprezentat o adevărată provocare pentru toate părțile implicate în sistemul educațional, aducând cu ea atât oportunități, cât și amenințări privind experiența de predare și învățare online. Tema educației online în perioada pandemiei de COVID-19 a fost abordată până acum în numeroase studii și lucrări de cercetare al căror obiectiv principal a fost identificarea efectelor negative asupra sistemului de învățământ și asupra sănătății mintale a elevilor.
Obiectivul acestei lucrări este de a analiza impactul noilor forme de predare online asupra schimbărilor comportamentale ale studenților. Pentru a determina schimbările comportamentale ale studenților după debutul pandemiei de COVID-19, autorii au efectuat o cercetare cantitativă. Datele folosite în această cercetare au fost colectate printr-un chestionar, care a fost distribuit online studenților care studiază la o universitate din București (România).
Această lucrare evidențiază impactul pe care cursurile online îl au asupra problemelor de sănătate fizică și mintală ale studenților. Rezultatele acestui studiu arată că studenții simt că performanța lor academică s-a schimbat într-o direcție mai puțin favorabilă, nereușind să se adapteze atât de ușor la acest sistem de predare online. Autorii prezintă modul în care studenții percep utilitatea metodologiei utilizate de profesori, precum și activitățile lor de studiu preferate. Această lucrare descrie și problemele legate de accesul la un nivel adecvat de educație în contextul pandemiei, cei mai vulnerabili fiind studenții din mediul rural, cu venituri foarte mici.
Opinia respondenților cu privire la ușurința de concentrare în clasă, îmbunătățirea performanțelor sau înrăutățirea acestora, dar și adaptabilitatea la metodele de predare este neutră. În ceea ce privește captarea atenției prin activitățile de studiu online, 30% dintre respondenți își exprimă dezacordul total. Un procent de 43,6% dintre respondenți consideră că lipsa interacțiunii fizice i-a afectat foarte mult.
În ciuda rezultatelor prezentate în această lucrare, rezultatele studiului reprezintă doar un punct de plecare în analiza sistemului educațional dezvoltat în mediul online din România, acesta fiind un studiu exploratoriu. De asemenea, o limitare importantă a acestei cercetări ar fi faptul că majoritatea respondenților acestui studiu exploratoriu învață la Universitatea POLITEHNICA din București, fiind colectate foarte puţine opinii de la studenţii ce învaţă în cadrul altor universități din Bucureşti.