Acasă Stil de viață STUDIU PRIVIND EFECTELE PANDEMIEI DE COVID-19 ASUPRA AFACERILOR DIN ROMÂNIA

STUDIU PRIVIND EFECTELE PANDEMIEI DE COVID-19 ASUPRA AFACERILOR DIN ROMÂNIA

43
0

Studiu privind efectele pandemiei de COVID-19 asupra afacerilor din România

C.E BÎGIOI, A.M BUDULAN, A.D BÎGIOI

Pandemia COVID-19 a perturbat semnificativ economia și viețile oamenilor. Ultimii doi ani au reprezentat o perioadă dificilă pentru multe companii, măsurile de izolare socială influențându-le poziția economică și transformând menținerea existenței pe piață într-o provocare.

Membrii unui grup de antreprenori din cadrul unei rețele de socializare au reprezentat grupul țintă pentru aplicarea unui chestionar cu 24 de întrebări. 65 de antreprenori au participat la acest studiu derulat în luna septembrie a anului 2021, care urmărește să evidențieze modificări datorate pandemiei de COVID-19.

Au fost testate patru ipoteze cu privire la: modificarea cifrei de afaceri, apelarea la munca online, modificarea productivității angajaților, modificarea cererii de produse/servicii.

Cele mai frecvente măsuri alese pentru menținerea activității companiei au fost: reducerea cheltuielilor neesențiale, identificarea de noi oportunități de piață (noi categorii de clienți, noi variante de produse/servicii), amânarea investițiilor. Reducerea salariilor a fost o măsură la care puțini au recurs.

Marea majoritate a companiilor din studiu nu au recurs la măsuri fiscale puse la dispoziție de autorități.

Provocările cu care s-au confruntat antreprenorii au fost: scăderea cererii din cauza problemelor pe care le-au întâmpinat la rândul lor clienții, afectarea partenerilor de afaceri, furnizarea de materii prime, asigurarea fluxului de numerar necesar desfășurării activității, menținerea salariaților.

Pentru România, un plus al acestei perioade este digitalizarea relației cu autoritățile statului, ceea ce a redus foarte mult timpul petrecut pentru rezolvarea diverselor probleme cu aceste instituții.

Studiul arată că 60% dintre companii au înregistrat scăderi ale cifrei de afaceri în 2020 față de anul anterior pandemiei, dar au existat și companii cu creșteri ale cifrei de afaceri. Impactul pandemiei a fost diferit chiar și în cadrul aceluiași domeniu de activitate, firmele având diverse dimensiuni de activitate.

Acolo unde a fost posibil, s-a folosit munca online, iar în majoritatea acestor cazuri productivitatea angajaților a fost cel puțin egală cu cea obținută la birou.

O mare parte a respondenților este îngrijorată și consideră că societățile vor încheia anul 2021 cu rezultate financiare și mai slabe. Și au motive întemeiate să aibă această teamă, dat fiind contextul actual din România.

Este necesară regândirea strategiei de realizare a obiectivelor, managementul eficient al riscului devenind extrem de important în acest context. Și totuși, puțin peste jumătate dintre respondenți cred că vor schimba modelul de afaceri.

Cercetările viitoare pe același subiect ar putea avea în vedere un grup mai mare de antreprenori, companii din mai multe domenii de activitate, companii de diferite dimensiuni. Cercetarea poate fi îmbunătățită și prin realizarea de interviuri cu antreprenori pentru a evidenția alte aspecte posibile. În plus, datele financiare ale anului 2021 pot fi incluse în studiu, având în vedere situația actuală din România, care se anunță a fi din ce în ce mai gravă din punct de vedere medical și implicit cu un impact semnificativ asupra mediului economic.

Fiecare țară are o anumită cultură antreprenorială. Educația antreprenorială și atitudinea față de eșec și riscuri a antreprenorilor diferă de la o țară la alta. Contează atât modalitățile, cât și măsura în care statul sprijină mediul antreprenorial prin diverse măsuri fiscale. Un posibil studiu ar putea identifica evoluția în ultimii doi ani a companiilor din diverse țări care diferă cel puțin prin aspectele menționate mai sus.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.