Acasă Educație ANALIZA OFERTEI EDUCAȚIONALE DIN ROMÂNIA ÎN CEEA CE PRIVEȘTE SITUAȚIA EXISTENTĂ LA...

ANALIZA OFERTEI EDUCAȚIONALE DIN ROMÂNIA ÎN CEEA CE PRIVEȘTE SITUAȚIA EXISTENTĂ LA NIVELUL SPECIALIZĂRILOR: INGINERIE ȘI MANAGEMENT ȘI ADMINISTRAREA AFACERILOR

118
0

Analiza ofertei educaționale din România în ceea ce privește situația existentă la nivelul specializărilor: Inginerie și Management și Administrarea Afacerilor

Andreea BARBU, Georgiana MOICEANU, Ştefan-Alexandru CATANĂ, Monica Claudia DUMITRA, Claudiu Adrian PURDESCU

Scopul acestei lucrări este de a analiza oferta educațională din România în ceea ce privește situația existentă la nivel de specializare: Inginerie și Management, respectiv Administrarea Afacerilor. În acest sens, s-a efectuat o „radiografie” a ofertelor educaționale din România, fiind evidențiate principalele orașe care pun accent pe antreprenoriat şi management.

Analizând baza de date disponibilă pe platforma educaţională Adservio, s-a constatat că există facultăți în doar 25 dintre orașele din ţară, numărul total al acestora fiind de 388. Cele mai numeroase facultăți se găsesc în București (123), Iași (47) şi Cluj-Napoca (46). Alte orașe importante din punct de vedere al numărului de facultăți sunt: Oradea (21), Constanța (18), Brașov (17), Sibiu (14), Arad (14) și Galați (13). Din punct de vedere al specializărilor, au fost identificate 1.586 de specializări, unde cele mai numeroase se găsesc în București (376), Cluj-Napoca (193), Iași (177) și Oradea (109).

În ceea ce privește domeniul Inginerie și Management, s-a descoperit că există doar 9 orașe în care acestea se studiază. În București există 7 specializări în acest sens, cele mai multe fiind în domeniul Inginerie și management în alimentația publică și agroturism (3), această specializare fiind și cea mai comună pentru acest domeniu (Figura 1).

Fig.1. Specializări inginerie și management

După cum se poate observa în figura 1, specializarea Inginerie și Management Silvic este studiată la Brașov, o importantă zonă forestieră românească, în timp ce Ingineria și gestionarea resurselor tehnologice în construcții este studiată la București, iar Ingineria și managementul / Ingineria economică în domeniul mecanic se studiază la Sibiu.

În ceea ce privește domeniul ingineriei de afaceri și al antreprenoriatului, există 12 orașe în care sunt studiate aceste specializări, majoritatea fiind în București (13). Cea mai comună specializare este Administrarea afacerilor, cu un număr total de 13 programe. În al doilea rând, există programul Afaceri Internaționale cu 6 prezențe, urmat de Economie și Afaceri Internaționale cu 4 prezențe.

Cele mai mari orașe din România s-au dovedit a fi orașele care oferă cele mai diversificate programe de licență. Oraşul București este cel care conduce în acest sens, cu peste 370 de specializări studiate de studenți. Oferta educațională include programe în domenii precum inginerie, management, marketing, securitate, medicină, finanțe, informatică, drept, arhitectură, arte sau multe altele.

București, Cluj-Napoca, Iași, Oradea și Brașov sunt orașele în care cultura antreprenorială, ingineria și managementul sunt mai bine promovate în rândul studenților. Aceste orașe sunt, de asemenea, situate în importante zone industriale și economice, motiv pentru care universitățile din aceste orașe încearcă să adapteze oferta educațională la nevoile existente pe piața muncii, pentru a forma specialiști în domeniile care sunt importante pentru aceste zone.

Rezultatele acestui studiu evidențiază necesitatea unei conexiuni mai bune între mediul de afaceri și oferta educațională din România. Dacă ofertele educaționale care promovează educația antreprenorială și cunoașterea managementului ar fi mai dezvoltate în alte orașe ale țării decât cele menționate mai sus, atunci companiile s-ar putea dezvolta și în alte zone decât cele mai importante centre economice ale țării.

Astfel, prin promovarea culturii antreprenoriale și sprijinirea tinerilor care doresc să devină antreprenori, mediul economic al României s-ar putea îmbunătăți, deci ar putea să apară beneficii atât economice, cât și sociale. Cercetările viitoare au în vedere atât analiza evoluției ofertei educaționale a României după declanșarea pandemiei de COVID-19, cât și corelarea acesteia cu schimbările prin care a trecut mediul de afaceri în această perioadă.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.