Acasă Planeta Pământ MICILE SPAȚII VERZI DIN ORAȘE AJUTĂ LA BIODIVERSITATEA URBANĂ A FAUNEI SĂLBATICE

(c) Albachiaraa-/Getty Images

Creșterea numărului de plante în orașe oferă un impuls mare și rapid biodiversității, potrivit unui studiu care s-a desfășurat pe parcursul a patru ani în Melbourne, Australia. Descoperirile întăresc ideea că măsurile de ecologizare, pe care multe orașe încep să le adopte, pot aduce o mare diferență faunei sălbatice, pe lângă celelalte beneficii ale acestora.

„Adăugarea mai multor specii de plante indigene, într-un spațiu verde mic, poate contribui foarte mult la rezultate ecologice pozitive, într-o perioadă scurtă de timp”, a declarat Luis Mata din cadrul Universității din Melbourne.

În întreaga lume, se fac multe eforturi pentru a adopta ideea de orașe ecologice. În anul 2020, Organizația ONU pentru Alimentație și Agricultură a lansat Inițiativa orașelor verzi, care sprijină măsuri precum plantarea de copaci. În Uniunea Europeană, inițiativa „Green Cities Europe” încurajează urbaniștii să facă mai mult pentru orașele ecologice.

Susținătorii acestor eforturi enumeră numeroase beneficii: îmbunătățirea sănătății fizice și mentale prin reducerea poluării aerului, asigurarea unui mediu mai bun și încurajarea oamenilor să iasă mai mult în natură. Aceste beneficii contribuie la menținerea orașelor mai răcoroase, pe măsură ce clima se încălzește, stimularea interacțiunilor sociale și, desigur, creșterea biodiversității.

Dar există surprinzător de puține dovezi științifice ale faptului că proiectele de ecologizare urbană stimulează biodiversitatea. „Dovezile care există se bazează pe compararea zonelor cu un număr diferit de specii de plante”, a declarat Mata. Din câte se știe, studiul echipei sale este primul care măsoară biodiversitatea într-o zonă a orașului, înainte ca aceasta să fie ecologizată și apoi cum s-a schimbat. Studiul a implicat 14 studii de insecte efectuate pe parcursul a patru ani.

„Acesta este primul studiu care urmărește modul în care s-au acumulat beneficii ecologice pe durata unei acțiuni specifice de ecologizare urbană”, spune Mata.

Studiul a vizat un mic spațiu verde din Melbourne, Australia, cu o dimensiune de doar 200 de metri pătrați. Site-ul, care este adiacent unui drum principal și înconjurat de clădiri mari, conținea doi Arbori de Gumă pe o peluză kikuyu, înainte de înverzire. Astfel, au fost adăugate douăsprezece specii de plante indigene.

Un an mai târziu, existau de cinci ori mai multe specii de insecte. După trei ani, au fost de șapte ori mai multe, chiar dacă trei dintre speciile de plante adăugate au dispărut. Per total, echipa a înregistrat 94 de specii de insecte în cadrul sitului, aproape toate dintre acestea fiind indigene.

„Nu-mi vine în minte niciun dezavantaj. Dimpotrivă, speciile de plante indigene necesită mai puțină apă și nu necesită îngrășăminte. În prezent arborii au acoperit cea mai mare parte a solului. De asemenea, nu mai este nevoie de controlul buruienilor”, a menționat Mata.

„Acest raport demonstrează capacitatea comunităților sănătoase de plante și ciuperci de a oferi elemente de bază pentru ecosistemele abundente de biodiversitate”, a declarat Ian Dunn, șeful organizației de caritate pentru conservare din Marea Britanie, Plantlife, care a desfășurat campanii pentru a spori florile sălbatice și viața sălbatică prin simpla încurajare a persoanelor și oficialilor orașului de a tunde mai rar gazoanele, parcurile și marginile rutiere sau să tundă în momente mai bune.