Acasă Sănătate UTILIZAREA UNOR GENE CARE INFLUENȚEAZĂ MENOPAUZA PENTRU TRATAREA INFERTILITĂȚII

UTILIZAREA UNOR GENE CARE INFLUENȚEAZĂ MENOPAUZA PENTRU TRATAREA INFERTILITĂȚII

(c) Shutterstock/Maxx-Studio

În urma unui studiu, care a investigat genele care controlează menopauza, a fost sugerat un nou mod de a trata infertilitatea în cazul persoanelor de gen feminin.

Atunci când una dintre aceste gene a fost inactivată în cazul unor femele de șoareci, animalele au avut răspuns mai puternic la medicamentele pentru infertilitate, utilizate adesea pentru a determina ovarele să elibereze mai multe ovule în timpul tratamentului FIV (fertilizare in vitro).

De obicei, menopauza apare în jurul vârstei de 50 de ani, iar infertilitatea cu câțiva ani mai devreme. Totuși, există variații mari, procesul fiind influențat de numărul de ovule rămase în ovare. La naștere, femelele au aproximativ un milion de ovule în ovare, iar în momentul în care are loc menopauza, numărul scade la aproximativ o mie. Vârsta la care are loc menopauza este afectată atât de numărul inițial de ovule, cât și de rata cu care ele mor.

În noul studiu, întreprins de un mare consorțiu internațional de cercetători, au fost analizate mutațiile genetice care influențează vârsta la care are loc menopauza. În cadrul acestuia au fost utilizate datele existente cu privire la 200.000 de femei de origine europeană, care au oferit o mostră de ADN pentru secvențializare și care au completat o serie de chestionare de sănătate, precum proiectul Biobank din Marea Britanie.

Cercetătorii au descoperit 290 de regiuni din ADN care, în mod colectiv, cauzează aproximativ o treime din variațiile genetice care apar la vârsta la care se manifestă menopauza și aproximativ 12% din variațiile totale (întrucât și factorii ce țin de stilul de viață, precum fumatul și consumul de băuturi alcoolice, au un efect asupra acestui proces). De asemenea, cercetătorii au analizat datele cu privire la aproape 80.000 de femei din Asia de Est și au descoperit rezultate similare.

Multe dintre genele identificate au fost legate de procesele de reparare a ADN-ului. Unele sunt active înainte de naștere, în timp ce altele par să afecteze rata cu care ovulele mor, pe măsură ce persoana înaintează în vârstă”, a declarat John Perry, membru al echipei de cercetare în cadrul Școlii de Medicină Clinică a Universității din Cambridge.

Gena care a avut cel mai mare efect a fost CHEK2, despre care oamenii de știință știau deja că este implicată într-un proces de moarte celulară programată, denumit apoptoză. Conform studiului, femeile care prezintă o mutație care oprește funcționarea acestei gene ajung la menopauză cu 3,5 ani mai târziu decât cele care a căror genă funcționează normal.

Atunci când echipa de cercetare a modificat genetic femelele de șoareci, astfel încât acestea să nu mai dețină gena CHEK2, s-a observat faptul că pe măsură ce acestea au îmbătrânit, ovulele lor au murit mai lent. De asemenea, șoarecii au eliberat mai multe ovule atunci când ei au fost tratați cu gonadotrofină, care este utilizată în timpul tratamentului FIV pentru a stimula dezvoltarea ovulelor.

„Dacă am putea dezvolta un medicament care să blocheze gena CHEK2, acesta ar putea ajuta femeile cărora le este administrat tratamentul FIV să elibereze mai multe ovule. Este posibil ca CHEK2 să cauzeze moartea și ovulelor sănătoase”, a declarat Perry.

„Descoperirile deschid calea pentru studii mai detaliate, care ar putea conduce la posibilitatea de prezice vârsta la care va avea loc menopauza și de a lua în considerare opțiuni pentru a extinde perioada reproductivă a persoanelor de gen feminin”, a declarat Krina Zondervan din cadrul Universității din Oxford.