Acasă Spațiu și Astronomie CÂTE STELE ȘI PLANETE SE GĂSESC ÎN VECINĂTATEA SOARELUI?

CÂTE STELE ȘI PLANETE SE GĂSESC ÎN VECINĂTATEA SOARELUI?

(c) galaxymap.org

Un recensământ cosmic al corpurilor cerești cunoscute până în prezent, care se află în apropierea Soarelui, a arătat că există 540 de stele și planete în imediata vecinătate a acestuia.

Céline Reylé și colegii săi din cadrul Institutului UTINAM din Franța au analizat toate informațiile despre corpurile cerești care se regăsesc pe o rază de 10 parseci (33 de ani lumină) depărtare de Soare. Aceștia au utilizat bazele de date existente ale corpurilor cerești, dar și datele provenite de la telescopul Gaia al Agenției Spațiale Europene, care cartografiază miliarde de stele din galaxia noastră.

În sondajele anterioare au fost numărate stelele din această regiune, dar n-a fost realizat niciun recensământ complet al altor corpuri cerești cunoscute. Printre acestea se numără planetele și piticele cenușii, acestea fiind stele eșuate care nu au crescut niciodată destul de mari pentru a declanșa fuziunea nucleară în nucleele lor.

În total, au fost numărate 540 de corpuri cerești cunoscute, excluzând Soarele și cele opt planete ale sistemului solar. Acest număr include 375 de stele, 88 de pitice cenușii și 77 de exoplanete. „Această listă este cât se poate de completă, având în vedere cunoștințele actuale”, a declarat echipa de cercetători în lucrarea care descrie acest studiu.

Dintre stelele din recensământ, 249 sunt pitice roșii mici, cum ar fi Proxima Centauri, cel mai apropiat vecin, aflat la 4,2 ani lumină distanță. De asemenea, există 21 de pitice albe, nuclee dense lăsate în urmă de unele stele moarte, 18 stele de tip G, cum ar fi Soarele nostru, și două sisteme stelare care conțin cinci stele fiecare.

În timp ce numărul de stele este considerat a fi destul de precis, ar putea exista zeci de pitice cenușii care, în prezent, au o luminozitate prea redusă pentru a putea fi observate. Numărul de planete este unul preliminar, având în vedere că metodele de a le descoperi sunt limitate, dar majoritatea stelelor ar trebui să aibă cel puțin câteva planete pe orbită.

Cartografierea obiectelor aflate la o distanță de 10 parseci este utilă, deoarece ne poate oferi un reper cu privire la obiectele din restul galaxiei care au un raport similar. „Este o descoperire importantă pentru observațiile viitoare”, a declarat Reylé.