Acasă Sănătate CAUZELE SENSIBILITĂȚII DENTARE LA RECE

CAUZELE SENSIBILITĂȚII DENTARE LA RECE

(c) BBC Science Focus

În anumite cazuri, ingerarea unor substanțe foarte reci declanșează o durere intensă la nivelul dinților. În prezent, oamenii de știință sunt de părere că au descoperit cauza acestui fenomen.

În cadrul unui nou studiu s-a sugerat faptul că anumite celule dentare, regăsite atât la oameni, cât și la șoareci, conțin proteine sensibile la frig, care detectează scăderile de temperatură și care trimit un semnal către creier, declanșând un șoc.

„Este un tip unic de durere. Este foarte chinuitoare”, a declarat David Clapham, vicepreședinte și lider al cercetătorilor din cadrul Institutului Medical Howard Hughes (HHMI).

Clapham, împreună cu o echipă internațională de oameni de știință, a căutat sursa durerii în cadrul unui canal ionic, denumit TRPC5, pe care l-au descoperit, pentru prima dată, în urmă cu 15 ani. Canalele ionice sunt proteine care creează pori în membranele fiecărei celule din corpul nostru. Acestea acționează în mod similar cu niște porți moleculare, care se deschid sau se închid atunci când este detectată prezența anumitor substanțe chimice, semnale electrice sau modificări de temperatură.

Atunci când se deschid, ionii întră în celulă și creează un impuls electric care se propagă prin celule. Acesta este unul dintre mecanismele organismului pentru trimiterea rapidă a informațiilor și stă la baza mai multor funcții esențiale ale corpului.

În cadrul noii cercetări, echipa a analizat canalul ionic TRPC5 din cadrul unui anumit tip de celule regăsite în dinți, denumite odontoblaste. Proteina sensibilă la frig acționează atunci când aceasta este expusă la o scădere a temperaturii. De asemenea, echipa a constatat faptul că proteina TRPC5 este mai răspândită în cazul dinților care prezintă cavități, acest lucru explicând motivul pentru care cariile dentare pot crește sensibilitatea la mâncarea și băuturile reci.

„Chiar dacă afecțiunea este una comună, sursa acestei dureri nu era bine cunoscută de cercetători”, a declarat Clapham,

Se estimează că aproximativ 2,4 miliarde de oameni prezintă cavități netratate în interiorul dinților. Smalțul de pe dinți este cea mai dură substanță din corpul uman, dar bacteriile și acidul fac ca acesta să se erodeze în timp.

Echipa de cercetători speră că noua cercetare va conduce la dezvoltarea de noi terapii pentru dinții sensibili.