Acasă Transporturi CANALUL SUEZ A FOST BLOCAT DE UN CARGOBOT

CANALUL SUEZ A FOST BLOCAT DE UN CARGOBOT

184
0
(c) AP/Shutterstock

Canalul Suez, unul dintre cele mai aglomerate canale din lume a fost blocat de un cargobot.

Ce s-a întâmplat?

În data de 23 martie 2021, nava maritimă „Ever Date”, care a plecat din districtul Yantian, China, spre Rotterdam, Olanda, a rămas blocată în capătul sudic al Canalului Suez, un canal artificial care leagă Marea Mediterană de Marea Roșie din Egipt. În data de 24 martie s-a reușit deblocarea parțială a navei și ancorarea acesteia de-a lungul malului. Totuși, pentru moment, circulația nu a fost reluată. Nava cântărește 220.000 de tone și are o lungime de 400 de metri.

Blocajul a provocat rapid o coadă de mai mult de 100 de nave, acest număr crescând de la o oră la alta. Din fericire, nu au fost raportate persoane rănite. În plus, se consideră faptul că nu există scurgeri de combustibil sau de ulei de pe navă, chiar dacă prova acesteia s-a lovit destul de violent de malul canalului.

Cum a rămas blocată nava?

Potrivit proprietarilor navei, Evergreen Marine Corp, nava s-a abătut de la curs din cauza unei rafale bruște de vânt. Deși acest lucru ar putea părea greu de imaginat, lungimea și înălțimea sa uriașă au condus la crearea unei suprafețe enorme. Conform prognozelor locale, rafalele au avut viteze de până la 50 de km/h.

Care este importanța Canalului Suez?

În urma deschiderii canalului Suez din anul 1869, distanța pe care navele trebuiau să o parcurgă, pentru a ajunge din Marea Arabiei în Londra, a fost redusă cu 8900 de kilometri. Astfel, acesta a devenit rapid o rută comercială importantă. Într-adevăr, este greu de precizat cât de important este canalul pentru comerțul internațional. În anul 2009, Egiptul a încasat peste 4 miliarde de dolari sub formă de taxe de trecere de la companiile de transport maritim. În anul 2020, prin canal au trecut aproximativ 19000 de nave, iar în anul 2019, 13% din comerțul mondial a tranzitat acest canal.

În urma unei extinderi, care a avut loc în anul 2015, pe o lungime de 35 de kilometri, s-au creat 2 canale paralele, unul pentru traficul spre sud și unul pentru traficul spre nord. Din păcate, acest incident a avut loc într-un punct în care există un singur canal.

Poate fi salvată nava?

Eforturile de deblocare se află deja în curs de desfășurare. Cu toate acestea, nu se poate preconiza cu exactitate cât de mult va dura această procedură. Sal Mercogliano, din cadrul Universității Campbell din Carolina de Nord, a declarat pentru BBC Radio 4 faptul că, în trecut, au mai fost blocate nave maritime în canal, însă niciuna dintre ele nu a avut dimensiunile navei Ever Date. Alte surse au declarat faptul că, în prezent, nava este în curs de reparare.

Care va fi impactul acestui incident?

Acest lucru depinde în mare măsură de perioada în care canalul va rămâne închis. În prezent, există și rute alternative. De fapt, din cauza creșterii pirateriei de pe coasta Somaliei, unele companii au adoptat deja un traseu care înconjoară Africa, navele trecând pe lângă Capul Bunei Speranțe. De asemenea, datorită topirii gheții marine (deși acesta este un efect îngrijorător al schimbărilor climatice), unele pasaje din Oceanul Arctic, care erau în trecut inaccesibile, au devenit o opțiune. Totuși, aceste opțiuni adaugă timp și distanță călătoriilor.

Un efect imediat al blocajului a fost reprezentat de creșterea de preț al petrolului cu 1,3%, care a apărut după o serie de scăderi, în urma știrilor referitoare la acest incident. Petrolierele folosesc regulat canalul pentru a transporta petrolul din Orientul Mijlociu către Europa și SUA. Astfel, creșterea de preț reprezintă un semn că unii comercianți se tem de perturbarea transporturilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.