Acasă Transporturi CELE MAI INTERESANTE 5 ASPECTE ALE NOULUI SEZON DE FORMULA 1

CELE MAI INTERESANTE 5 ASPECTE ALE NOULUI SEZON DE FORMULA 1

55
0
(c) BBC Science Focus Magazine

Sezonul de Formula 1 care va începe în anul 2022 va cunoaște o serie de schimbări. Acestea vor face cursele mai interesante decât oricând și vor oferi echipelor mai mici șansa de a concura cu nume mari.

1. Aerodinamica

În Formula 1 se investește în aerodinamică mai mult decât orice alt sport din lume: teoretic, forța aerodinamică a unei mașini de Formula 1 este atât de puternică încât aceasta poate fi condusă de-a lungul acoperișului unui tunel fără să cadă.

Odată cu focusarea pe efectul de sol (aspirația sub mașină), care este un concept ce a fost abandonat în favoarea fluxului de aer peste caroseria mașinii în anul 1982, pachetele aerodinamice din anul 2022 vor cunoaște cea mai mare schimbare din ultimele decenii. De asemenea, există schimbări majore în ceea ce privește modul în care mașinile afectează aerodinamica rivalilor lor. Acest lucru este controlat cu ajutorul eleroanelor, care, în noul sezon, vor căpăta un aspect mult mai curbat.

2. Combustibili ecologici

Un motor de Formula 1 este vârful tehnologic al industriei motoarelor. Acesta poate atinge turații de până la 15.000 RPM, iar temperaturile interioare ating 2.750°C.

Din anul 2022, vehiculele din Formula 1 vor funcționa cu combustibil E10, ceea ce înseamnă că 10% din amestec este reprezentat de etanol produs din plante. Aceasta este o mișcare de îmbunătățire a acreditărilor ecologice ale sportului, care vine cu o ușoară pierdere de cai putere.

Deși acest amestec de benzină și biocombustibil va rămâne probabil până în anul 2025, experții din Formula 1 analizează deja la modul în care viitoarele mașini vor fi alimentate. Competiția rivală, Formula E, are o licență exclusivă pentru cursele electrice, așa că, în viitor, echipele vor trebui să treacă la o altă opțiune verde.

Cele mai bune opțiuni sunt hidrogenul (în prezent, unele echipe se gândesc să o folosească hidrogenul pentru a concura la cursa de 24 de ore de la Le Mans) sau combustibilii sintetici, care utilizează procese chimice, adesea alimentate cu energie regenerabilă, în loc de petrol brut, pentru a produce benzină.

3. Dezvăluirea secretelor sportive

Formula 1 este sportul suprem al ingineriei, cea mai rapidă mașină fiind, de obicei, mai importantă decât cel mai rapid șofer. Deloc surprinzător, echipele cheltuiesc milioane de dolari pentru angajarea celor mai bune minți din lume, care să găsească trucuri și tactici inteligente pentru obținerea unui avantaj. Totuși, în anul 2022, acest lucru se va schimba.

În prezent, există sesiuni tehnice obligatorii, în care echipele trebuie să explice modul în care și-au modificat mașina. Teoretic, asta ar trebui să împiedice pe oricine să obțină un avantaj serios printr-o tehnologie inteligentă, precum faimosul „difuzor dublu” Brawn din anul 2009, sau chiar modificări mai ciudate, precum „mașina ventilator” Brabham BT46 din anul 1978 sau mașina cu 6 roți a lui Tyrell din anul 1976.

Chiar dacă schimbările inteligente sunt adesea interzise, ​​ele pot aduce totuși beneficii în moduri surprinzătoare. La sfârșitul anilor 2000, Williams a dezvoltat un sistem de recuperare a energiei cinetice (KERS). Acesta folosea frânele pentru a alimenta un volant care se învârtea și care putea stoca energie.

4. Utilizarea unor materiale pe bază de plante

Începând cu anul 2021, reglementările au permis ca „inul, cânepa, bumbacul și bambusul” să fie folosite în cadrul unei mașini. McLaren a încercat să folosească aceste materiale pentru a realiza scaunul șoferului. În cadrul Marele Premiu al Marii Britanii din anul 2021, scaunul lui Lando Norris a fost realizat în întregime din fibre de in ranforsate.

De asemenea, nu există niciun motiv pentru care tehnologia să nu poate fi folosită și în altă parte; materiale naturale, întărite cu nervuri precum frunzele unui copac, au fost deja folosite în locul fibrei de carbon de către producătorii Porsche și Extreme E.

5. Creșterea siguranței

Formula 1 a fost unul dintre cele mai periculoase sporturi de pe Pământ. Totuși, mașinile din prezent sunt mai sigure ca oricând. Accidentele majore, precum cel al lui Romain Grosjean în cadrul Bahrain 2020, au demonstrat puterea salvatoare a dispozitivului halo (o bandă de titan, care protejează capul șoferului de orice obiect care aterizează pe cockpit) și a dispozitivului HANS (sprijin pentru cap și gât), care se leagă casca șoferului și care împiedică fracturarea gâtului în caz de impact.

Mașinile din anul 2022 vor putea rezista la forțe frontale cu 50% mai mari și la forțe laterale de două ori mai mari decât cele din sezonul trecut. Inginerii au făcut modificări și la rezervorul de combustibil, prevenind, teoretic, același tip de incendiu care aproape l-a ucis pe Grosjean.

Aceste schimbări de siguranță au întotdeauna un impact asupra vehiculelor comerciale. De fapt, una dintre primele mențiuni ale unei caracteristici de siguranță de bază a venit de la primul pilot de curse de gen feminin din Marea Britanie, Dorothy Levitt. Cunoscută drept „cea mai rapidă fată de pe Pământ”, Levitt a scris în anul 1909 o carte de sfaturi pentru femeile șoferițe.

Unele dintre recomandările ei, precum purtarea unei oglinzi de buzunar „nu numai pentru uz personal, ci și pentru a vedea ce este în spatele tău” a prins: în prezent, fiecare mașină are o oglindă retrovizoare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.