Acasă Spațiu și Astronomie UN NOU MOD DE A DETECTA MATERIA NEAGRĂ

UN NOU MOD DE A DETECTA MATERIA NEAGRĂ

(c) BBC Science Focus Magazine

Cercetările recente sugerează faptul că astronomii au dezvoltat o nouă modalitate de a detecta materia neagră care înconjoară galaxiile. Aceștia spun ca metoda este de 10 ori mai eficienta decât tehnica anterioară.

Oamenii de știință estimează că 85% din masa Universului este invizibilă. Această materie întunecată nu se poate observa cu ochiul liber, deoarece interacțiunea sa cu lumina este diferită de cea a materiei prin care se formează stelele, planetele, dar și viața de pe Pământ.

Așadar, pentru a măsura ceea ce nu poate fi văzut, oamenii de știință analizează efectul materiei negre asupra gravitației. ,,Este precum ai privi un steag pentru a încerca să îți dai seama cat de tare bate vântul”, a spus Pol Gurri, doctorand la Universitatea de Tehnologie Swinburne. ,,Nu puteți vedea vântul, dar mișcarea steagului vă poate spune cat de tare bate.”

Publicată în Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, noua descoperire analizează un efect de lentilă, cu o curbare gravitațională slabă – o caracteristica a teoriei generale a relativității lui Einstein.

Edward Taylor, profesor asociat în cadrul Universității de Tehnologie Swinburne, a declarat ,,Materia neagră va denatura cu ușurință imaginea din spatele său. Efectul este asemănător cu citirea unui ziar printr-un pahar de vin”.

În timp ce lentilele gravitaționale slabe reprezintă cea mai bună modalitate de a mapa conținutul de materie neagră al Universului, echipa Swinburne a folosit recent telescopul ANU 2.3 m din Australia pentru a cartografia, cu ajutorul lentilelor gravitaționale, modul în care se rotesc galaxiile.