Acasă Știri BACTERIILE ANTICE DIN ADÂNCUL MĂRII AU REÎNVIAT DUPĂ 100 DE MILIOANE DE...

BACTERIILE ANTICE DIN ADÂNCUL MĂRII AU REÎNVIAT DUPĂ 100 DE MILIOANE DE ANI

S-a constatat faptul că microbii antici din adâncul apelor marine, „renasc și se înmulțesc” în laborator, după ce au intrat în stare inactivă de mai bine de 100 de milioane de ani.

Oamenii de știință din SUA și Japonia au descoperit că aceste microorganisme de mare adâncime au fost capabile să crească și să se multiplice, chiar și după ce au rămas într-o stare de economisire a energiei, de când dinozaurii au cutreierat planeta.

Cercetătorii au declarat că rezultatele lor, publicate în revista Nature Communications, i-au luat, inițial, prin surprindere.

Autorul studiului, profesorul Steven D’Hondt, din cadrul Universității din Rhode Island, SUA, a declarat: „Știam că există viață în sedimentele adânci din apropierea continentelor, unde există o mulțime de materii organice îngropate”.

„Dar ceea ce am descoperit cu adevărat, a fost că viața se extinde în oceanul adânc de la malul mării, până în subsolul stâncos.”

Cercetătorii au analizat mostre de sedimente vechi, colectate în urmă cu 10 ani, în timpul unei expediții din Țara Pacificului de Sud. Au fost colectate probe de la până la 75 de metri, sub malul mării, și aproape 6.000 de metri sub suprafața oceanului, unde condițiile de viață sunt dure, iar nutrienții care alimentează lanțul alimentar marin sunt limitate.

Un eșantion de bază, colectat în timpul expediției din Pacificul de Sud Gyre © IODP JRSO

Straturile de sedimente, alcătuite din material organic, s-a crezut că au fost depuse pe o perioadă de la 13 la 101,5 milioane de ani în urmă. De asemenea, cercetătorii au descoperit că oxigenul este prezent în toate probele analizate.

Autorul principal, Yuki Morono , de la Agenția Japoneză pentru Știința și Tehnologia Marinei Pământului (JAMSTEC), a declarat: „Principala noastră întrebare a fost dacă viața ar putea exista într-un mediu limitat de nutrienți sau dacă aceasta era o zonă fără viață. Și am vrut să știm cât timp microbii își pot menține viața într-o absență hranei”.

Cercetătorii au extras microbii din sedimente pentru a-i crește în laborator și au descoperit că unele dintre microorganisme au răspuns rapid la condițiile de incubație. Analiza genetică a arătat că majoritatea acestor microbi sunt bacterii aerobe , care necesită oxigen pentru a trăi.

Dr Yuki Morono © IODP JRSO

Dr. Morono a spus: „La început am fost sceptic, dar am constatat că până la 99,1% dintre microbii din sedimentele depozitate acum 101,5 milioane de ani erau încă vii și erau gata să se hrănească”.

El consideră că viața microbilor din sub-litoral este „foarte lentă”, în comparație cu viața de deasupra acesteia, astfel încât viteza evolutivă a acestor microbi va fi mai lentă, adăugând: „Vrem să înțelegem cum sau dacă au evoluat acești microbi antici”.

Prof. D’Hondt a spus: „În cele mai vechi sedimente pe care le-am găurit, cu cea mai mică cantitate de hrană, există încă organisme vii și se pot trezi, crește și se pot înmulți”.