Acasă Cultură PRIMII DINOZAURI AU DEPUS OUĂ CU O COAJĂ MOALE

PRIMII DINOZAURI AU DEPUS OUĂ CU O COAJĂ MOALE

Acest ou fosilizat a fost pus de Mussaurus, un tip de dinozaur cu gât lung, o lungime de 6 metri, care a trăit în Argentina de azi. Diego Pol

Potrivit noilor cercetări, primii dinozauri au depus ouă cu o coajă moale, iar, mai târziu, anumite specii de dinozauri au evoluat și au depus ouă cu o coajă mult mai dură. Această constatare anulează presupunerea de lungă durată a cercetătorilor, precum aceea că dinozaurii au depus întotdeauna ouă cu o coajă dură, asemănătoare cu cele ale păsărilor din zilele noastre.

Paleontologii s-au străduit să descopere ouă provenite de la anumite specii de dinozauri. Dacă aceștia ar fi depus întotdeauna ouă cu o coajă tare, toate ar fi fost la fel de ușor de găsit, însă ouăle cu o coajă moale se fosilizează mai greu, a declarat Mark Norell de la Muzeul American de Istorie Naturală din New York.

În Mongolia, Norell și echipa sa au descoperit rămășițele unor embrioni. Aceștia consideră că aceste rămășițe aparțin unei specii de dinozaur numită Protoceratops, care a trăit între 83-72 de milioane de ani în urmă. În momentul în care au fost descoperit fosilele, „acestea se aflau în poziție fetală, fiecare dintre acestea fiind înconjurate de un strat subțire”, a menționat Norell.

De asemenea, echipa a examinat embrioni conservați de Mussaurus, o specie de dinozaur care a trăit în urmă cu aproximativ 200 de milioane de ani. Totodată, acești embrioni erau înconjurați de un strat subțire exterior.

Ouă cu coajă moale

Jasmina Wiemann, membru al echipei de cercetare, de la Universitatea Yale, a descoperit faptul că straturile subțiri din jurul embrionilor conțineau resturile degradate ale proteinelor din ouă.

Ulterior, Wiemann a examinat 26 de tipuri de ouă provenite de la animalele dispărute, dar și de la cele vii, constatând faptul că atât ouăle cu o coajă dură, dar și cele cu o coajă moale, conțineau diferite tipuri de proteine, care au lăsat urme după ce au fost fosilizate. Când a analizat mostrele provenite de la speciile Protoceratops și Mussaurus, aceasta a menționat faptul că „ambele mostre se potriveau cu ouăle cu coajă moale”.

Matteo Fabbri, un alt membru al echipei de cercetare, de la Universitatea Yale, a compilat o bază de date cu informații privind ouăle provenite de la 112 reptile și păsări vii, dar dispărute, ale căror relații evolutive sunt cunoscute cu scopul de a afla dacă cele mai vechi ouă de dinozaur prezentau fie o coajă moale, fie una dură. Astfel, s-a dovedit faptul că primii membrii ai mai multor specii, inclusiv șopârlele și dinozaurii, au depus ouă cu o coajă moale.

Relații evolutive

În cele din urmă, primii dinozauri au dat naștere a trei specii majore de dinozauri și anume: Sauropodomorphs, care a inclus Mussaurus, Ornithischian, cu Protoceratops și Theropods, care aveau carnivori mai mari, precum Tyrannosaurus rex și păsări. „Fiecare ramură de dinozauri a evoluat, independent, într-o coajă de ouă dură”, a declarat Fabbri.

Primii dinozauri au fost mai reptilieni în fiziologia și comportamentul lor. Probabil aceștia au îngropat ouăle cu coajă moale pentru a le încălzi și apoi le-au abandonat. „Dinozaurii erau, într-o anumită măsură, mai puțin asemănători cu păsările decât am crezut”, a afirmat Wiemann.