NASA apelează la industria privată pentru prima aselenizare cu astronauți pe Lună, din ultima jumătate de secol, luând în calcul trei companii concurente.
Administratorul NASA, Jim Bridenstine, a anunțat cele trei companii care vor dezvolta și construi navete spațiale, cu scopul de a trimite astronauți pe Lună, în anul 2024 și, în cele din urmă, pe Marte.
Companiile concurente sunt SpaceX, din Hawthorne, California, condusă de Elon Musk; Blue Origin, din Kent, Washington, condusă de Jeff Bezos, fondatorul companiei Amazon și Dynetics, din Huntsville, Alabama, filiala Leidos. În total, contractele pentru perioada inițială de 10 luni, însumează 967 de milioane de dolari.
„Aceasta este ultima piesă de care avem nevoie pentru a ajunge pe Lună, până în 2024”, a declarat Bridenstine.
El a menționat că va fi prima aselenizare pe lună, de la ultima misiune Apollo Moon, din 1972.
We are on our way to the Moon! In this new era of space exploration, we have selected three U.S. companies — @blueorigin, @Dynetics & @SpaceX — to develop human landers that will land #Artemis astronauts on the lunar surface.
Read today's announcement: https://t.co/KKPdq5kwAm pic.twitter.com/SVM7HrQHlh
— NASA (@NASA) April 30, 2020
În următoarele 10 luni, fiecare companie își va perfecționa conceptul, iar NASA va decide ce vehicul spațial va testa mai întâi.
Bridenstine susține faptul că NASA va semna un contract cu compania care are cea mai mare probabilitate de succes, până în anul 2024.
Pentru a trimite astronauți pe Lună, NASA se va baza pe propriile capsule spațiale Orion și pe mega-rachetele Space Launch System, care sunt în curs de dezvoltare.
Alte două companii concurente, Boeing și Vivace, au oferit propriile oferte, dar au fost eliminate din timp, făcând loc celor trei contracte deja atribuite.
Nava spațială Starship Lander, propusă de SpaceX, este atât de înaltă încât astronauții vor folosi un ascensor pentru a coborî pe suprafața Lunii.
Conform simulărilor artistice, versiunea de navă spațială a companiei Blue Origin propune o scară mare. Nava spațială Dynetics are o înălțime mică, astfel încât sunt necesari doar câțiva pași, caracteristică pentru care NASA a oferit evaluări mari pentru siguranță și eficiență.
SpaceX folosește propria navă spațială Starship, încă în curs de dezvoltare în Texas, și propriile rachete. Blue Origin și Dynetics fac parteneriat cu numeroși subcontractanți, inclusiv companii comerciale, pentru lansarea aeronavelor.
Bridenstine susține faptul că apelarea la companiile comerciale va reduce costurile, sporind timpul de producere a navelor spațiale.
Prin această strategie, NASA dezvoltă programe comerciale de marfă și echipaj pentru Stația Spațială Internațională.
În noiembrie 2019, SpaceX și Blue Origin s-au numărat printre companiile care au câștigat contracte pentru efectuarea livrărilor de marfă pe Lună.
NASA dorește ca noul program de aterizare pe Lună, Artemis, să fie durabil, spre deosebire de Apollo, unde se desfășurau misiuni multiple, în diferite locuri de pe suprafața Lunii.
Chiar dacă contractul va fi semnat cu o singură companie, toate cele trei vor participa pe parcursul întregii operațiuni.
„NASA va fi mai bine pregătită pentru a trimite, în cele din urmă, astronauți pe Marte, după ce vom învăța cum sa trăim și să lucrăm pe Lună”, a declarat Bridenstine.