Acasă Spațiu și Astronomie 19 ASTEROIZI INTERSTELARI – O NOUĂ DESCOPERIRE ÎN SISTEMUL NOSTRU SOLAR!

19 ASTEROIZI INTERSTELARI – O NOUĂ DESCOPERIRE ÎN SISTEMUL NOSTRU SOLAR!

Doi cercetători sunt de părere că au descoperit 19 corpuri cerești, care orbitează în jurul soarelui nostru, fiind cunoscut faptul că, acestea își aveau originea în jurul unei alte stele. Acest lucru sugerează faptul că obiectele interstelare din sistemul nostru solar, ar putea fi mai frecvente decât s-a crezut inițial.

Fathi Namouni de la Observatorul din Coasta de Azur, Franța și Helena Morais de la Universitatea de Stat din São Paulo, Brazilia au derulat simulări computerizate, cu ajutorul cărora au observat modul în care, orbitele acestor corpurilor cerești, numite „centauri”, descoperite între Jupiter și Neptun, au evoluat încă de la începutul sistemului solar.

Aceștia au descoperit că orbitarea a 17 dintre aceste corpuri cerești, care prezintă similitudini, atât cu asteroizii, cât și cu cometele, ar putea fi explicată prin faptul că, au fost atrase dintr-un alt sistem stelar, de gravitația inițială a soarelui. Alți doi asteroizi, care orbitau în jurul planetei Neptun, numiți obiecte trans-neptuniene (TNO), păreau să aibă, de asemenea, o origine similară.

„Am analizat traiectoria acestora, ce avea 4,5 miliarde de ani și am constatat că toate aceste corpuri cerești orbitau Soarele pe un plan perpendicular cu mişcarea planetară de la acea vreme”, a declarat Namouni. „Acest lucru indică faptul că, acestea nu au făcut parte dintotdeaua din sistemul solar și că au fost atrase de gravitația inițială a Soarelui.”

Cercetătorii consideră că aceste 19 corpuri cerești au fost atrase, încă din acele vremuri timpurii, când Soarele a fost înconjurat de un disc protoplanetar, alcătuit din praf și gaz. Acesta ar fi putut încetini corpurile cerești provenite de la alte stele tinere, care au luat naștere în apropierea acestuia, chiar dacă nu se consideră că cele 19 corpuri cerești au aceeași origine.

Până în prezent, doar două obiecte interstelare au fost identificate în sistemul nostru solar: asteroidul Oumuamua, în anul 2017 și cometa 2I/Borisov, în anul 2019. Însă, în anul 2018, Namouni și Morais au revendicat descoperirea unui alt obiect interstelar, orbitând în jurul Soarelui, numit 2015 BZ509, care gravidează în sens opus mișcării planetelor. Deși anumiți cercetători sunt sceptici cu privire la acest lucru, au sugerat că acesta ar avea originea în norul Oort, din sistemul solar exterior.

Se crede că multe astfel de corpuri cerești traversează în mod constant galaxia noastră, multe dintre acestea trecând prin sistemul nostru solar. Cu toate acestea, datorită vitezei mari cu care se deplasează prin sistemul solar, avem, de obicei, doar un momentscurt de timp pentru a le studia. Dacă în schimb, numeroase obiecte interstelare ar orbita permanent în jurul Soarelui, acest lucru ar putea deschide noi căi de cercetare, cu privire la corpurile cerești născute în jurul altor stele.

Studiile prin intermediul telescoapelor ar trebui să fie posibile, însă cu o navă spațială ar putea fi mult mai dificil, potrivit liderului adjunct în misiunea Comet Interceptor a Agenției Spațiale Europene, Colin Snodgrass de la Universitatea din Edinburgh, Marea Britanie. Acesta a declarat că „orice misiune [ar] avea nevoie de o rachetă mare pentru a ajunge acolo”. „Există un motiv, pentru care nu am studiat îndeaproape nici un centaur.”

Cu toate acestea, Alan Fitzsimmons de la Universitatea Queen’s Belfast, din Marea Britanie, afirmă că, deși orbitele celor două TNO-uri ar putea proveni din spațiul interstelar, el nu este atât de sigur cu privire la centauri. „Cei mai mulți dintre aceștia se află pe orbite instabile, care, de obicei, supraviețuiesc doar câteva milioane de ani. Deci, este puțin probabil ca oricare dintre acești centauri să provină din norul de gaz interstelar al Soarelui.

Kat Volk de la Universitatea din Arizona, SUA, afirmă că este greu de urmărit istoria anumitor corpuri cerești. Aceasta a declarat că „aceste corpuri cerești sunt interesante și reprezintă o provocare pentru modelele proceselor de formare și evoluție ale sistemului solar, însă nu cred că dovada originii interstelare este destul de convingătoare în contextul lucrării respective”.

Totodată, Namouni susține că centaurii se află pe orbite stabile, fiind foarte încrezător că toate cele 19 corpuri cerești sunt de origine interstelară. „Din punctul meu de vedere acest fapt este confirmat. Ceea ce trebuie să facem este să le analizăm și să încercăm să observăm dacă acestea arată sau nu ca niște asteroizi ai sistemului solar.”