Acasă Planeta Pământ ALBINA JUMĂTATE FEMELĂ – JUMĂTATE MASCUL

ALBINA JUMĂTATE FEMELĂ – JUMĂTATE MASCUL

Ginandromorfismul este o afecțiune care se întânește doar la anumite specii de animale.

Printr-o descoperire uluitoare, oamenii de știință au identificat o albină jumatate femelă jumatate mascul, în sensul că, partea stângă a corpului este caracterizată de genul masculin, iar partea dreaptă, de genul feminin. Această afecțiune rară este cunoscută sub denumirea de ginandromorfism.

Cercetătorii au descoperit albina într-un stup colectat în Panama, într-o pădure de pe Insula Barro Colorado, descriind-o într-un studiu publicat pe 27 februarie 2020, în Jurnalul de Cercetare Hymenoptera. Când a fost colectat cuibul, albina era o larvă închisă într-o cameră, din fagurele unde cresc albinele tinere, iar cercetătorii au observat această particularitate a sa, după ce aceasta a ieșit din fagure ca adult.

Autorii studiului au raportat că acesta este primul caz de ginandromorfism cunoscut în specia albinelor Megalopta amoena și al doilea caz de acest gen, descoperit în genul Megalopta, în peste 20 de ani de cercetare.

Conform studiului, în ceea ce privește „partea feminină”, capul albinei prezintă o antenă orientată înainte și o parte a mandibulei mai puternică și voluminoasă. Piciorul din spate al acestei părți este, de asemenea, mai mare și mai păros decât omologul său, situat în partea masculină. Firele de păr utilizate pentru a colecta polenul acoperă jumătatea feminină a corpului, în timp ce partea masculină a corpului prezintă foarte puține fire de păr.

Această afecțiune, de care suferă albina, este cunoscută sub numele de ginandromorfism bilateral, adică separarea verticală a corpului în două părți perfect egale, cu mențiunea că partea stângă prezintă particularitățile genului masculin, în timp ce partea dreaptă, ale genului feminin. Ginandromorfismul poate fi, de asemenea, axial, partea din față a corpului prezentând particularitățile unui gen, în timp ce partea din spate celuilalt gen. În anul 2013, cercetătorii  au raportat în jurnalul „Crustacean Biology ” faptul că afecțiunea poate apărea și sub forma unui mozaic, cu particularități ale ambelor sexe amestecate și răspândite în jurul corpului animalului.

Ginandromorfismele bilaterale au fost observate la insecte, crustacee, șerpi și chiar păsări; este mai observabil atunci când există diferențe fizice semnificative între masculii și femelele care provin dintr-o anumită specie. Din acest punct de vedere, un exemplu relevant este cel al unui cardinal ginandromorf, descris de cercetători în anul 2019. Pasărea avea penajul roșu închis al unui mascul, pe o parte a corpului, iar pe cealaltă parte era acoperită cu pene de culoare maro deschis, tipice unei femele, a fost relatat anterior în revista Live Science.

Diviziunile fizice apărute între particularitățile masculine și cele feminine, specifice acestor ginandromorfisme, nu există doar la suprafață, ci chiar în profunzime, cercetătorii descoperind acest lucru la o cinteză, în anul 2003. Potrivit unui studiu publicat în Jurnalul Proceedings of the National Academy of Sciences, în cazul acestei păsări, s-a constatat că jumătate de creier era, din punct de vedere genetic, masculin, iar cealaltă jumatate, feminin.

Totodată, acestă albină ginandromorfă a manifestat un comportament de hrănire diferit, față de cel al masculilor și femelelor din stup. Potrivit studiului, aceasta era mult mai activă la orele diminetii, în timp ce restul albinelor din stup ,,nu prezentau aproape nicio activitate în acea perioadă”.

Cu toate acestea, cercetătorii au relatat că sunt necesare mai multe dovezi pentru a declara dacă această activitate neobișnuită este legată de ginandromorfismul albinei.