Acasă Uncategorized DISTRUGEREA UNEI BACTERII REZISTENTE LA ANTIBIOTICE CU AJUTORUL UNOR MOLECULE

DISTRUGEREA UNEI BACTERII REZISTENTE LA ANTIBIOTICE CU AJUTORUL UNOR MOLECULE

(c) Kateryna Kon/Shutterstock

Bacteriile care au devenit rezistente la antibioticele convenționale pot fi ucise în decurs de câteva minute folosind molecule în formă de pompon, care distrug pereții agenților patogeni.

Noile molecule sunt ieftine și ușor de fabricat, iar bacteriile nu par să devină rezistente la ele, chiar și după sute de generații. „Companiile farmaceutice și-au declarat interesul pentru dezvoltarea în continuare a acestor molecule”, a declarat Neil O’Brien-Simpson din cadrul Universității din Melbourne din Australia, care face parte din echipa de cercetare.

Deși antibioticele sunt foarte eficiente în tratarea infecțiilor bacteriene, acestea își pierd potența pe măsură ce bacteriile dezvoltă modalități de a face față la acțiunea lor. În anul 2019, peste un milion de oameni au murit din cauza infecțiilor bacteriene rezistente la antibiotice în întreaga lume. Acest număr este mai mare decât cel al deceselor cauzate de SIDA sau malarie.

Tratamentele alternative dezvoltate de O’Brien-Simpson și colegii săi se bazează pe șiruri de aminoacizi care sunt unite într-un punct central, ca un pompon. Ele pot fi adaptate pentru a ucide diferite tipuri de bacterii rezistente la medicamente prin modificarea numărului de șiruri și a secvențelor de aminoacizi din ele.

Moleculele de pompon par să omoare bacteriile prin penetrarea membranelor lor interioare și distrugerea agenților patogeni în decurs de câteva minute. „Putem vedea de microscop conținutul bacteriilor care, literalmente, se revarsă”, a declarat Greg Qiao din cadrul Universității din Melbourne, care face parte din echipa de cercetare.

Totuși, moleculele nu par să dăuneze celulelor umane sau altor celule animale. „Acest lucru se datorează faptului că șirurile cu pompon sunt încărcate pozitiv, ceea ce le atrage de pereții încărcați negativ ai bacteriilor, dar nu de celulele umane, care au o sarcină neutră”, a adăugat Qiao.

Cercetătorii au testat recent unul dintre modelele lor cu pompon pe un grup de șoareci infectați cu MRSA (Staphylococcus aureus rezistent la meticilină), unul dintre cele mai comune tipuri de bacterii rezistente la medicamente, și au descoperit faptul că acestea au ucis peste 98% din agenții patogeni din corpul organismelor, fără a provoca efecte secundare.

De asemenea, cercetătorii au demonstrat că alte variații ale moleculelor ucid tulpinile rezistente la medicamente de Escherichia coli (E. coli), Pseudomonas aeruginosa și bacteriile Acinetobacter baumannii.

Unul dintre principalele avantaje ale tratamentului este că bacteriile nu par să dezvolte rezistență la moleculele de pompon, chiar și atunci când acestea sunt expuse timp de peste 600 de generații. „Acest lucru se poate datora faptului că moleculele vizează întreaga membrana interioară a bacteriilor, și nu o moleculă specifică, precum în cazul antibioticelor convenționale. De asemenea, bacteriile sunt distruse atât de rapid încât nu au timp să dezvolte rezistență” a declarat O’Brien-Simpson.

„Faptul că acestea nu par să conducă la dezvoltarea unei rezistențe este o realizare cu adevărat importantă. Cu toate acestea, va fi nevoie de mai multe studii pentru a demonstra eficacitatea tratamentului și în cazul oamenilor”, a declarat Liz Harry din cadrul Universității de Tehnologie din Sydney, Australia.

În prezent, echipa intenționează să testeze dacă moleculele cu pompon ar putea fi folosite pentru a ucide atât bacteriile rezistente la medicamente de pe clanțele ușilor spitalelor, precum și pe cele din alte locuri unde se răspândesc în mod obișnuit. De asemenea, ei speră să le testeze pe persoane cu infecții bacteriene rezistente la antibiotice.

„Datorită faptului că moleculele pot fi direcționate selectiv către tipuri individuale de bacterii rezistente la medicamente, acestea nu ar trebuie să afecteze bacteriile sănătoase din microbiomul uman”, a declarat O’Brien-Simpson.