Acasă Inginerie medicală CE REZULTATE ARE VACCINUL ÎMPOTRIVA CANCERULUI PANCREATIC?

CE REZULTATE ARE VACCINUL ÎMPOTRIVA CANCERULUI PANCREATIC?

(c) www.alamy.com

Cancerul pancreatic este cel mai mortal dintre toate tipurile de cancer, cu puține opțiuni de tratament. În prezent, un tratament cu vaccin ARNm, numit cevumeran autogen, care este adaptat cancerului fiecărui individ, a produs rezultate promițătoare într-un mic studiu.

Care au fost rezultatele obținute?

În cadrul studiului, 16 persoane au primit vaccinul la aproximativ nouă săptămâni după ce au suferit o operație pentru îndepărtarea tumorilor. La opt dintre aceștia, vaccinul nu a provocat un răspuns imunitar eficient și cancerele lor au revenit. Dar la celelalte opt persoane, vaccinul a condus la un răspuns bun, cancerul fiind eliminat 18 luni mai târziu. Rezultatele au fost anunțate de dezvoltatorul vaccinului, BioNTech, în data de 5 iunie 2022.

Ar putea vaccinul să vindece până la jumătate dintre cei diagnosticați cu cancer pancreatic?

Din nefericire, răspunsul este negativ. În primul rând, aceasta este o încercare inițială la o scară foarte mică. Vor fi necesare studii mai mari și pe o perioadă de timp mai mare pentru a confirma rezultatul. În al doilea rând, studiul a implicat doar persoane ale căror cancere au fost detectate suficient de devreme încât să poată fi supuși unei operații de îndepărtare a tumorilor, înainte de a se răspândi în alte părți ale corpului. Doar aproximativ 10% dintre oameni sunt diagnosticați în acest stadiu, susține Chris Macdonald, șeful de cercetare la organizația de caritate Pancreatic Cancer UK. Cu alte cuvinte, chiar dacă studiile mai mari confirmă aceste rezultate inițiale, rămâne de văzut dacă acest vaccin poate ajuta persoanele cu cancer pancreatic mai avansat – deși aceasta este, desigur, speranța.

De ce cancerul pancreatic este diagnosticat târziu?

„Problema este că simptomele cancerului pancreatic sunt vagi”, a declarat Macdonald. Până când este detectat, 70% dintre oameni sunt atât de bolnavi încât este prea târziu pentru orice tratament.

Cum funcționează vaccinul ARNm?

Când tumora pacientului este îndepărtată, ADN-ul celulelor canceroase este secvențiat și comparat cu celulele sănătoase de la același individ. BioNTech caută proteine care au suferit mutații în celulele canceroase și, prin urmare, disting aceste celule de cele sănătoase. Următorul pas este crearea de ARNm – o rețetă genetică – care codifică până la 20 dintre aceste proteine, care sunt injectate într-un individ. Scopul este de a determina sistemul imunitar să țintească și să distrugă orice celule care produc aceste proteine. Este același principiu ca și în cazul vaccinurile ARNm împotriva COVID-19.

Vaccinul a fost singurul tratament administrat în cadrul studiului?

„Participanții la studiu au primit și chimioterapie, așa cum este procedura standard după operație”, spune Macdonald. În acest studiu, pacienții au primit și un medicament numit atezolizumab, care este un tip de inhibitor al punctului de control PD-1. Unele tipuri de cancer induc sistemului imunitar să nu le atace, iar inhibitorii PD-1 blochează acel semnal.

Pacienții care au avut un răspuns bun la vaccin vor rămâne fără cancer?

Doar monitorizarea pe termen lung și studiile mai mari vor demonstra eficiența vaccinului. Dacă unele celule canceroase ar supraviețui tratamentului combinat, ele ar putea evolua pentru a rezista atacului imunitar declanșat de vaccin. Acesta este motivul pentru care multe tumori răspund inițial la tratamente, dar apoi dezvoltă rezistență. „Există riscuri la orice tip de cancer”, spune Macdonald.

Când va deveni acest vaccin disponibil?

Acest lucu depinde de deciziile BioNTech și ale autorităților de reglementare, așa că este imposibil de preconizat. Deoarece ratele de supraviețuire pentru cancerul pancreatic sunt atât de scăzute, este posibil ca autoritățile de reglementare să accelereze procesul de aprobare dacă studiile mai mari au succes.

Este acesta primul vaccin ARNm împotriva cancerului?

Acesta nu este primul vaccin ARNm dezvoltat pentru combaterea cancerului. Cercetătorii folosesc abordarea ARNm pentru a încerca să trateze cancerul încă din anul 2008. Rezultatele au fost mixte, dar tehnologia se îmbunătățește, iar succesul vaccinurilor cu ARNm pentru COVID-19 a dat un mare impuls domeniului. Până în prezent, niciun vaccin împotriva cancerului pe bază de ARNm nu a fost aprobat, dar multe studii sunt în prezent în desfășurare sau planificate.

Există și alte tipuri de vaccin împotriva cancerului în afară de cele ARNm?

Da, există multe alte tratamente pentru combaterea cancerului. Sunt testate multe abordări diferite și câteva vaccinuri împotriva cancerului au fost deja aprobate. De exemplu, sipuleucel-T (comercializat sub numele de marcă Provenge) este un vaccin împotriva cancerului de prostată, creat prin expunerea celulelor imune la o proteină legată de cancerul de prostată și apoi injectarea acestor celule înapoi în corpul unei persoane. De asemenea, există mai multe vaccinuri care previn cancerul prin limitarea infecțiilor cu virusurile care le provoacă, cum ar fi vaccinurile HPV care se dovedesc extrem de eficiente în prevenirea infecțiilor care cauzează cancerul de col uterin.

Pentru ce altceva ar putea fi folosită tehnologia vaccinului ARNm?

Un vaccin ARNm funcționează prin inducerea corpului de a produce o cantitate mică de proteine specifice. Multe tratamente extrem de eficiente, cum ar fi anticorpii, sunt pe bază de proteine, dar fabricarea proteinelor este lentă și costisitoare. Deci, dacă putem folosi tehnologia ARNm pentru a determina corpurile noastre să producă cantități suficient de mari de proteine terapeutice, nu doar vaccinuri, ar putea conduce la tratamente mai bune pentru o gamă largă de boli și tulburări.