Acasă Spațiu și Astronomie DETECTAREA PRIMEI GĂURI NEGRE IZOLATE ÎN SPAȚIUL INTERSTELAR

DETECTAREA PRIMEI GĂURI NEGRE IZOLATE ÎN SPAȚIUL INTERSTELAR

(c) Shutterstock/Vadim Sadovski

Astronomii au detectat pentru prima dată o gaură neagră izolată, care plutește prin spațiul interstelar.

De obicei, astronomii observă găurile negre prin măsurarea interacțiunilor acestora cu stelele din apropiere, în urma cărora se pot produce cantități mari de gaz sau radiații. Totuși, existența stelelor izolate implică faptul că în univers ar trebui să existe și găuri negre izolate, deoarece stelele care produc supernove formează, de obicei, găuri negre.

„Deși găurile negre izolate cu masă stelară nu sunt rare, ele nu au fost găsite niciodată”, a declarat Kailash Sahu din cadrul Space Telescope Science Institute (STSI) din Maryland.

În prezent, Sahu și colegii săi au observat una dintre aceste tipuri de găuri negre, care se află la o distanță de aproximativ 5.000 de ani lumină față de Pământ, în constelația Săgetător. Ei au folosit telescopul spațial Hubble pentru a o detecta printr-un fenomen denumit microlensing, în care forța gravitațională produsă obiecte masive, precum găurile negre, poate curba și intensifica lumina stelelor care trec prin fața acestora.

Lumina și curbarea acesteia sunt minuscule atunci când sunt privite de pe Pământ. „Este atât de uimitor faptul că putem măsura un unghi atât de mic, dar cu telescopul spațial Hubble, este posibil”, a declarat Howard Bond din cadrul STSI.

Primele indicii ale existenței acestei găuri negre au fost descoperite în anul 2011, atunci când o stea părea să devină mult mai strălucitoare decât în ​​mod normal.

După aceea, steaua a fost observată pe o perioadă de aproape șapte ani folosind telescopul spațial Hubble, care a avut nevoie de citiri mai precise și mai detaliate pentru a detecta deplasarea. „Pentru a separa mișcarea liniară obișnuită a stelei de fundal de deviația suplimentară cauzată de gaura neagră din prim plan, trebuie să observăm acest eveniment pe o perioadă suficient de mare de timp”, a declarat Bond.

Sahu și echipa sa au calculat masa obiectului care făcea ca lumina să se curbeze pentru a vedea dacă acesta a contribuit la sporirea luminozității aparente a stelei. Aceștia au descoperit un obiect care nu emana lumină și care avea o masă de aproximativ șapte ori mai mare decât cea a Soarelui. Astfel, exista o singură explicație plauzibilă: o gaură neagră izolată.

Nu este pentru prima dată când astronomii au crezut că au găsit o gaură neagră izolată de masă stelară. Deși de-a lungul timpului au fost observate mai multe evenimente similare, astronomii nu au reușit să obțină date concrete.