Anvelopele vehiculelor electrice necesită o serie de caracteristici speciale, iar producătorii au înțeles rapid cerințele acestei piețe aflate în plină dezvoltare.
„De obicei, noi dezvoltăm anvelopa pe măsură ce mașina este proiectată. Asta înseamnă că trebuie să creăm un produs cu câțiva ani înainte ca mașina să fie pusă în vânzare, adică atunci când vehiculul se află în stadiul de concept în curs de dezvoltare”, a explicat Ian Coke, director de calitate în cadrul firmei Pirelli.
Totuși, în cazul unei anvelope OEM „există atât de multe schimbări încât, dacă nu lucrezi cu echipa de proiectare cât mai devreme posibil, costurile și timpii de dezvoltare cresc semnificativ”, a adăugat acesta.
De ce au nevoie vehiculele electrice de anvelope speciale?
Evident, anvelopele unei mașini sunt importante, acestea fiind singurele părți care interacționează efectiv cu drumul. Totuși, vehiculele electrice au o serie de particularități, care afectează exploatarea unei anvelope.
În primul rând, vehiculele electrice sunt mai grele decât un vehicul de dimensiuni echivalente, alimentat convențional. Din cauză că autonomia este atât de importantă pentru clienții de vehicule electrice, rezistența scăzută la rulare este esențială. De fapt, o creștere cu 20% a rezistenței la rulare poate reduce autonomia cu 5-8%. Totuși, deoarece motoarele electrice produc un cuplu foarte mare pe toată plaja de turații, anvelopa trebuie să aibă o aderență corespunzătoare.
„A fost nevoie să introducem un nou indice de încărcare pentru a putea suporta greutățile acestor vehicule. Cred că noi am fost primii care au am realizat acest lucru”, a declarat Coke. Acest lucru se realizează prin întărirea construcției peretelui lateral și prin utilizarea de textile sintetice (precum fibrele aramid).
Odată ce anvelopele pot suporta masa vehiculului electric, ele nu trebuie să afecteze autonomia. „În mod clar, una dintre constrângerile majore este reprezentată de utilizarea multor tehnologii în ceea ce privește construcția și compușii folosiți pentru a îmbunătăți această rezistență la rulare”, a relatat Coke.
Totuși, această situație este complicată de faptul că șoferilor de vehicule electrice le place să accelereze agresiv la plecare.
În timp ce Pirelli a reușit să producă anvelope care respectă aceste atribute, procesul implică compromiterea altor caracteristici. „Un dezavantaj al acestor anvelope este uzura. Dacă deții un vehicul electric de câțiva ani, cu siguranță ți-ai schimbat cauciucurile de două ori. Acesta este un compromis. În mod normal, OEM-urile au o cerință minimă de kilometraj, care este rezonabilă, dar care poate nu este aliniată cu consumatorul american obișnuit”, a adăugat Coke.
În plus, mai există o problemă: sistemele de propulsie ale vehiculelor electrice (EV) sunt foarte silențioase, așa că zgomotul anvelopelor, care ar putea fi neobservat într-un vehicul cu motor convențional, devine important în cazul unui EV care se deplasează cu aceiași viteză. „În ultimii ani, a existat o dezvoltare rapidă a sistemelor de anulare a zgomotului, care implică plasarea unui burete special în interiorul anvelopei care absoarbe zgomotul”, a explicat Coke.