Primele camere din Australia care utilizează inteligența artificială (IA) pentru a detecta șoferii care folosesc telefoanele mobile au surprins mii de astfel de cazuri și par să descurajeze comportamentul riscant.
New South Wales, primul stat care a implementat aceste camere, a început să emită amenzi în acest sens încă din luna martie 2020. De atunci și până în prezent, camerele au verificat peste 130 de milioane de vehicule și au observat peste 270.000 de șoferi care foloseau telefoanele mobile la volan. Proporția șoferilor văzuți folosind telefoanele lor a scăzut de la unul din 82 (în anul 2019) la unul din 478.
„Știm că aceste camere de detectare a telefoanelor mobile funcționează și că oamenii primesc mesajul să nu-și folosească telefonul în mod ilegal, deoarece am observat o scădere semnificativă a cazurilor. În urma unor cercetări s-a arătat că îndepărtarea ochilor de la drum pentru o perioadă mai mare de 2 secunde (timpul necesar pentru a citi un mesaj pe telefon) dublează riscul de accident. Așadar, acest sistem ar putea îmbunătăți siguranța”, a declarat Tara McCarthy din cadrul Transport for NSW, organismul guvernamental care operează camerele.
În urma analizării datelor de către o echipă de cercetători din cadrul Universității Monash din Melbourne s-a estimat faptul că aceste camerele ar putea preveni 19 accidente mortale și cu răni grave pe an în New South Wales.
Din anul 2019, New South Wales a lansat treptat camerele în locații fixe, nedezvăluite și pe unități mobile și intenționează să aibă 45 de camere în funcțiune până la jumătatea anului 2022. De asemenea, alte câteva state și teritorii australiene au instalat camere de detectare a telefoanelor mobile sau intenționează să o facă, iar , începând cu luna noiembrie 2020, Țările de Jos au devenit prima țară europeană care a început să le folosească.
Camerele funcționează prin realizarea de imagini de înaltă definiție ale părții din față a fiecărui vehicul care trece. Software-ul IA analizează imaginile pentru a identifica șoferii care folosesc un telefon mobil. Înainte de a emite sancțiuni, care pot include o amendă de 352 de dolari și puncte de penalizare auto, ofițerii examinează imaginile care sunt semnalate de către sistem ca posibile infracțiuni.
Tehnologia a fost dezvoltată de inginerul Alexander Jannink din Melbourne, al cărui prieten, care circula cu bicicleta, a fost ucis de un șofer care trimitea mesaje.
Michael Regan din cadrul Universității din New South Wales a declarat faptul că vestea că aceste camerele previn conducerea riscantă este una excelentă. Totuși, el este de părere că există și alți factori care ar putea contribui la scăderea utilizării telefoanelor, precum numărul mai mare de mașini dotate cu sisteme care permit șoferilor să-și folosească telefoanele prin intermediul ecranelor tactile sau prin activare vocală.
„Deși tehnologia hands-free este mai bună decât utilizarea telefoanelor, chiar și aceasta poate produce distragerea atenției. Oamenii sunt de părere că o conversație efectuată prin Bluetooth-ul mașinii lor este similară una avută cu un pasager. Totuși, acestea sunt diferite, deoarece pasagerii își moderează adesea vorbirea în funcție de situațiile din trafic. De exemplu, pasagerii pot întrerupe conversația atunci când șoferul navighează printr-o intersecție dificilă”, a declarat Mark Stevenson din cadrul Universității din Melbourne.
În urma unui studiu recent realizat în Marea Britanie s-a constatat faptul că, în comparație cu nefolosirea unui telefon, timpii de reacție ai șoferilor au crescut cu peste 30% atunci când aceștia și-au folosit telefoanele prin intermediul sistemelor de activare vocală și cu peste 50% atunci când au utilizat ecranele tactile ale vehiculelor.
O modalitate de a face mașinile mai sigure este echiparea lor cu un software de „manager al sarcinii de lucru”, care detectează momentele în care un șofer se află într-o situație solicitantă din punct de vedere cognitiv, precum efectuarea unui viraj într-o intersecție și care întârzie apelurile și mesajele primite. Acesta este deja disponibil pe unele mașini de ultimă generație. O altă soluție este instalarea de camere orientate către șofer, care detectează atunci când acesta își ia privirea de la drum pentru o perioadă mai mare de câteva secunde și care emite un avertisment”, a declarat Regan.
Uniunea Europeană intenționează să înceapă introducerea sistemelor obligatorii de monitorizare a șoferului pe mașinile noi începând cu anul 2022.