O analiză a impactului pandemiei de COVID-19 asupra serviciilor de transport aerian din România
Simona Ana SÎRBU, Roxana – Adriana PUIU
Pandemia de COVID-19 a avut un impact semnificativ asupra dezvoltării economice globale. Un număr semnificativ de zboruri au fost anulate pentru a preveni răspândirea acestui virus extrem de contagios. Prejudiciul global este deja vizibil, unele companii aeriene declarând deja faliment, preconizându-se astfel că numărul companiilor aeriene falimentate va crește semnificativ în lunile următoare.
Scopul acestei cercetări este de a analiza impactul pandemiei asupra serviciilor de transport aerian și, prin urmare, asupra clienților acestor companii de servicii.
Cercetarea cantitativă a fost efectuată în perioada februarie-mai a anului 2021, pe un eșantion de 408 respondenți. Instrumentul utilizat în cercetare a fost chestionarul, elaborat pe baza principiului „pâlniei”. Prin intermediul principiului pâlniei, chestionarul începe cu întrebări mai generale, continuă cu întrebări mai detaliate pe tema studiată și se încheie cu întrebări de identificare a intervievatului, din punct de vedere al vârstei, educației, ocupației și veniturilor.
Sondajul a fost realizat online, prin intermediul site-ului isondaje.ro. Acesta a constat din 19 întrebări deschise, închise, dihotomice și multihotomice. Sondajul a inclus o întrebare filtru, care a fost folosită pentru a valida chestionarul.
Pentru a atinge primul obiectiv, a fost folosită următoarea întrebare: În ce măsură ți-a afectat pandemia de COVID-19 călătoriile cu avionul? Peste 59% dintre respondenți au fost afectați în mare și foarte mare măsură de pandemia de COVID, doar 19% spunând că călătoria lor nu a fost afectată.
Pentru a atinge al doilea obiectiv, respondenților li s-a cerut să evalueze importanța măsurilor de protecție anti COVID-19 luate de companiile aeriene, folosind Scala Stapel. Scorurile răspunsurilor sunt prezentate în Tabelul 1.
Pe baza calculelor efectuate, cea mai importantă măsură, luată în considerare de respondenți pentru evaluarea calității transportului aerian în timpul pandemiei, este echiparea corespunzătoare a personalului cu măști și mănuși.
Întrebarea Ați avut un zbor anulat din cauza măsurilor anti COVID, date de starea de urgență? a condus la atingerea celui de-al treilea obiectiv, după cum urmează:
Din cei 408 respondenți, 48% nu au fost nevoiți să anuleze un zbor achiziționat anterior, probabil din cauza faptului că starea de urgență din România nu a fost impusă în perioada vacanței. Cu toate acestea, 35% din totalul de respondenți și-au anulat zborul și au cerut banii înapoi de la companiile aeriene, iar 17% și-au reprogramat zborul pentru o dată ulterioară.
Al patrulea obiectiv – Identificarea numărului de respondenți ale căror opțiuni de călătorie cu avionul au fost influențate de pandemia de COVID-19 – a fost atins prin răspunsul la următoarele trei întrebări:
1. De câte ori ați zburat cu o companie aeriană de la debutul pandemiei până în prezent?
2. Cât de importante au fost următoarele aspecte în decizia dumneavoastră de a nu cumpăra un bilet de călătorie în perioada de după începerea pandemiei? Pe baza acesteia, a fost calculat un punctaj mediu pentru fiecare aspect luat în considerare, prezentat în Tabelul 2.
3. Credeți că experiența pandemiei de COVID-19 vă va influența alegerea transportului aerian în viitor?
Obiectivul final al cercetării a fost acela de a identifica profilul respondenților. Acest obiectiv a fost atins prin intermediul mai multor întrebări legate de gen, vârstă, mediul rural sau urban, venit și nivelul studiilor.
În concluzie, efectele pandemiei de COVID-19 se vor resimți în continuare, având un impact mare asupra companiilor aeriene și, mai important, asupra populației. Rezultatele sondajului au arătat că mai mult de jumătate dintre respondenți au fost afectați într-o mare și foarte mare măsură de pandemia COVID-19, iar peste 40% dintre aceștia au fost nevoiți să își anuleze sau să reprogrameze zborurile achiziționate.
Sondajul a arătat că teama de infecție nu a fost unul dintre principalele motive din spatele deciziei de a amâna zborurile. Principalul motiv a fost mai degrabă starea de urgență din țările în care respondenții doreau să călătorească, urmat de izolarea la domiciliu.