Acasă IA și VR CE ESTE UN METAVERS ȘI DE CE ESTE ATÂT DE POPULAR ÎN...

CE ESTE UN METAVERS ȘI DE CE ESTE ATÂT DE POPULAR ÎN MEDIUL ONLINE?

168
0
(c) Epic Games

Recent, milioane de fani ai artistei Ariana Grande au participat la numeroase concerte, susținute nu într-un loc convențional, ci în cadrul jocului video Fortnite. Aceste evenimente uriașe, completate cu muzică și grafică 3D suprarealistă, sunt cel mai recent exemplu al noului cuvânt-cheie preferat din Silicon Valley: un metavers.

Ce este un metavers?

Acesta este un spațiu online comun, care încorporează grafică 3D, fie pe un ecran, fie în realitatea virtuală. Neal Stephenson, autorul științifico-fantastic, a inventat termenul în romanul său publicat în anul 1992, Snow Crash, care prezintă o viitoare versiune de realitate virtuală a internetului, numită Strada: un drum cu o lățime de 100 de metri care circulă în jurul circumferinței de 65.536 de kilometri a unei planete fictive. Recent, un metavers numit OASIS a apărut în romanul și filmul intitulat Ready Player One.

Probabil, prima încercare de a crea un metavers real a fost Second Life, un mediu virtual care a fost lansat în anul 2003 și a crescut la aproximativ un milion de utilizatori, în momentele cele mai bune. Creatorul său, Linden Labs, a declarat în anul 2007 că Second Life nu este un joc video simplu: „Nu există un conflict fabricat, nu există un obiectiv stabilit”. În esență, nu trebuia să obții nimic specific – era doar un mediu virtual de comunicare între oameni. Avea propria sa monedă și utilizatorii puteau construi proprietăți, organiza evenimente și proiecta propriul avatar.

Cu mult timp înainte de concertul Arianei Grande în Fortnite, în anul 2006 Duran Duran a organizat concerte în cadrul jocului Second Life, iar mai târziu și-a deschis chiar propriul sediu în mediul virtual, unde fanii puteau juca jocuri tematice și viziona conținut despre trupă.

De asemenea, alți dezvoltatori de jocuri video iau în considerare crearea propriului metavers. Un exemplu este dat de Roblox, care permite jucătorilor să își creeze și să partajeze propriile jocuri. „La fel cum poșta, telegraful, telefonul, textul și videoclipul sunt utilități pentru colaborare, credem că Roblox și metaversul se vor alătura acestora ca instrumente esențiale pentru comunicarea în afaceri”, a declarat cofondatorul David Baszucki pentru publicația The New York Times. Dacă sună puțin probabil ca acest lucru să se întâmple, este important de menționat că jucătorii au petrecut aproape 10 miliarde de ore în Roblox, în primul trimestru al acestui an.

Rețeaua socială Facebook este un loc în care utilizatorii pot vorbi și împărtăși informații online de aproape două decenii, însă fondatorul Mark Zuckerberg, a anunțat recent că va deveni, sau cel puțin va genera, un metavers numit Horizon.

Pe lângă versiunile actuale de web și aplicații ale Facebook, compania va oferi universuri de realitate augmentată sau de realitate virtuală, în care utilizatorii pot interacționa între ei. În prezent, Facebook susține că are 2,85 miliarde de utilizatori activi lunar.

Dacă toți utilizatorii vor utiliza metaversul Facebook, atunci ar deveni cu ușurință cel mai mare experiment VR și metavers până în prezent, dar crearea unui sistem vizual care să poată face față acestui tip de trafic nu va fi ușor de creat.

„Vrem să oferim cât mai multor oameni să poată experimenta realitatea virtuală și să poată accesa metaversul și să aibă experiențe sociale în acest sens”, a declarat  Zuckerberg în cadrul unui interviu în mai 2021, pentru site-ul de știri tehnologice CNET.

Această inițiativă reflectă achiziția din anul 2014 de către Facebook a producătorului de căști VR Oculus, în valoare de 2,3 miliarde de dolari. Dacă Facebook începe să migreze milioane sau miliarde de utilizatori de pe un site web și o aplicație într-un metavers de realitate virtuală, atunci va putea obține profit prin comercializarea hardware-ului necesar.

De asemenea, Microsoft are ca obiectiv devenirea unui lider în domeniul „aplicațiilor metaverse” și are propriul hardware de realitate augmentată, HoloLens.

De sunt oamenii atât de interesați de metavers mai mult ca niciodată?

În timp ce metaversele și realitatea virtuală sunt disponibile de zeci de ani, acestea au rămas un domeniu nișă și departe de a fi convingător. Dar hardware-ul și software-ul au avansat foarte mult, până la un punct în care este complet posibil ca acestea să devină realitate.

Conduse de jocuri, metaversele care folosesc realitatea virtuală sau augmentată pe dispozitive accesibile și puternice ar putea deveni mult mai populare și ar putea începe să ofere caracteristici cu adevărat practice sau distractive.

De asemenea, această industrie poate fi foarte profitabilă. Fortnite a realizat venituri de 9 miliarde de dolari în anii 2018 și 2019, oamenii plătind pentru a-și personaliza avatarul. Dezvoltatorul Fornite, Epic Games, a actualizat versiunea iOS a software-ului său în anul 2020, pentru a permite oamenilor să efectueze plăți directe, ocolind sistemul de plăți Apple. La rândul său, compania Apple, dornică de a primi o parte din profit, a eliminat Fornite din App Store. Cele două companii se află acum într-o bătălie juridică.

Ce altă tehnologie este necesară pentru ca metaversul să funcționeze?

Tehnologia descentralizată din spatele criptomonedelor poate avea, de asemenea, un rol important. Un metavers, denumit Decentraland, are o monedă asociată numită MANA, care poate fi utilizată pentru a cumpăra terenuri sau opere de artă NFT. Casa de licitații Sotheby’s, care orientează tot mai mult către NFT, deține o parte din Decentraland, unde a construit o replică a galeriilor sale din Londra – acesta este genul de lucruri cu care se confruntau organizațiile în Second Life, în urmă cu peste un deceniu.

Între timp, Open Metaverse Interoperability Group face presiuni pentru un viitor în care metaversele diferite împărtășesc tehnologia, astfel încât avatarurile să se poată deplasa fără probleme dintr-unul în altul, la fel cum vă puteți deplasa de la un site web la altul pe internet fără a vă schimba browserul.

Dacă vreun metavers va înlocui actualul internet, așa cum a prezis Stephenson, este mai puțin clar. Este greu de imaginat ce avantaj ar aduce un mediu 3D, pentru a căuta ceva pe Wikipedia sau pentru a cumpăra haine, deci este probabil că ambele să coexiste.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.