Acasă Știri RĂSPÂNDIREA IEDEREI ÎN PĂDURILE DIN EUROPA

RĂSPÂNDIREA IEDEREI ÎN PĂDURILE DIN EUROPA

Ideră într-o pădure din Galicia, Spania. (c) Marcos Veiga/Alamy

Michael Perring, ecolog în cadrul Universității Ghent din Belgia, și colegii săi au observat răspândirea necontrolată a iederei în pădurile din Europa, în timp ce lucrau în cadrul unui studiu ce cuprinde peste 1800 de parcele de cercetare, din 40 de regiuni forestiere din Europa temperată, din vestul Irlandei și până în estul Ungariei. Studiul a comparat datele colectate între anii 1933 și 2015.

Cercetările arată că iedera obișnuită (Hedera helix) este prezentă din ce în ce mai frecvent în păduri. Între anii 1933 și 2015 iedera s-a răspândit în toată Europa, prezența acesteia în cadrul siturilor de cercetare fiind cu 14% mai mare. Majoritatea celorlalte specii de plante nu s-au răspândit în mai multe situri de studiu, iar unele specii se găsesc acum chiar în mai puține situri decât la începutul studiului.

„Este un semnal prezent în mai multe păduri din Europa”, a declarat Perring.

Creșterea temperaturilor locale a fost cel mai mare indiciu cu privire la locul în care în care iedera obișnuită se va dezvolta, acest indiciu fiind urmat de nivelurile de umbră și azot, deși acestea nu au explicat pe deplin răspândirea plantei.

Pădurile devin mai întunecate pe măsură ce practicile de management se schimbă. Iedera obișnuită se dezvoltă mult mai rapid decât alte plante, deoarece frunzele sale permanent verzi permit desfășurarea proceselor de fotosinteza chiar și iarna, atunci când aceasta primește mai multă lumină.

De asemenea, poluarea cu azot, cauzată de agricultură și de arderea combustibililor fosili, pare să accelereze creșterea iederii, a declarat coautorul Pieter De Frenne, cercetător biolog în cadrul Universității din Gent.

Descoperirile au confirmat rezultatele unui studiu, efectuat în anul 2013. În cadrul studiului respectiv s-a concluzionat faptul că o creștere a temperaturilor va face ca plantele „agresive”, precum iedera, să se comporte ca specii invazive, suprimând dezvoltarea altor specii de plante.

„O creștere a acestei specii de plante nu reprezintă neapărat un lucru rău”, potrivit unei declarații a organizației Woodland Trust din Marea Britanie. „Iedera reprezintă un habitat excelent pentru păsări, lilieci, nevertebrate și mamifere mici și, prin urmare, o parte cheie a unui ecosistem forestier. Florile de toamnă care cresc pe iederă sunt o sursă excelentă de nectar pentru insecte”.