Acasă Inginerie medicală TUBURI MICROSCOPICE DE AUR UTILIZATE ÎN TRATAREA CANCERULUI

TUBURI MICROSCOPICE DE AUR UTILIZATE ÎN TRATAREA CANCERULUI

Tuburile microscopice de aur ar putea fi utilizate în tratarea mezoteliomului, un tip de cancer cauzat de expunerea la azbest.

Potrivit unui nou studiu, odată ajunse în celulele canceroase, nanotuburile care prezintă diametre de o mie de ori mai mici decât cele ale unui fir de păr uman, pot absorbi lumina, determinându-le astfel să se încălzească și să distrugă celulele.

Conform specialiștilor, în Marea Britanie peste 2.600 de persoane sunt diagnosticate anual, cu mezoteliom. În prezent, deși utilizarea azbestului este interzisă în Marea Britanie, țara are cele mai ridicate niveluri de mezoteliom din lume, din cauza importului unor cantități mari de azbest în perioada postbelică.

Utilizarea globală a azbestului pe scară largă, în special în țările cu venituri mici și medii, presupune faptul că mezoteliomul va deveni, în curând, o problemă globală.

„Mezoteliomul este unul dintre tipurile de cancer greu de tratat, iar cel mai bun lucru pe care îl putem oferi pacienților este acela de a le prelungi viața, cu câteva luni în plus”, a declarat dr. Arsalan Azad, din cadrul Institutului de Cercetări Medicale al Universității din Cambridge.

„Există o cerere importantă de tratamente noi și eficiente.”

Cercetătorii de la Universitatea din Cambridge și Universitatea din Leeds au dezvoltat nanotuburile de aur, care prezintă cu proprietăți fizice „reglabile”. Acest lucru presupune faptul că aceștia pot adapta grosimea peretelui, microstructura, compoziția și capacitatea de a absorbi anumite lungimi de undă ale luminii.

În cadrul studiului, publicat în jurnalul Small, cercetătorii au depus nanotuburile pe suprafața unor celulelor cancerigene de mezoteliom, cultivate în laborator, descoperind faptul că acestea au fost absorbite de către celule. În urma unei analize, s-a observat faptul că nanotuburile erau localizate în vecinătatea nucleului în care se află ADN-ul celulei.

În momentul în care, echipa a acționat cu un laser asupra celulelor, nanotuburile au absorbit lumina și s-au încălzit, distrugând astfel celula cancerigenă.

„Celulele mezoteliomului macină nanotuburile, lăsându-le astfel vulnerabile, în momentul în care acționăm cu o sursă de lumină asupra acestora”, a declarat profesorul Stefan Marciniak, din cadrul Institutului de Cercetări Medicale din Cambridge și membru al Colegiului St. Catharine’s, Cambridge.

„Lumina laser este capabilă să pătrundă în țesuturi fără a provoca daune țesuturilor înconjurătoare. Laserul este absorbit de către nanotuburi, provocând-se astfel încălzirea acestora. Sperăm că acest fenomen ar putea fi utilizat pentru a distruge local celulele canceroase”, a adăugat Marciniak.

Echipa de cercetare lucrează pentru a se asigura că nanotuburile sunt direcționate către celulele canceroase, cu un efect cât mai redus asupra țesuturilor sănătoase.

Nanotuburile sunt realizate printr-un proces ce include doi pași: inițial sunt create niște tije nanometrice de argint cu diametrul dorit, după care este depus aurul din soluție pe suprafața argintului. Pe măsură ce aurul se acumulează la suprafață, argintul din  interior se dizolvă, creându-se astfel un nanotub.

Oamenii de știință sunt de părere că această abordare permite  dezvoltarea nanotuburilor la temperatura camerei, ceea ce ar trebui să facă mai fezabilă fabricația acestora pe scară largă.