Recent, noul vehicul Tesla a fost prezentat lumii. Tesla Cybertruck este o camionetă pick-up unghiulară, din oțel inoxidabil și electrică, care a devenit rapid centrul atenției.
Lansarea nu a fost reușită. Geamul camionetei s-a spart când proiectantul șef a aruncat cu o bilă metalică în acesta, făcându-l pe fondatorul Tesla, Elon Musk, să blesteme chiar lângă el. Unora le place aspectul futurist. Alții îl urăsc. Chiar și Lego a făcut glume pe seama lui.
Cu toate acestea, precomenzile pentru Cybertruck s-au apropiat de 250.000 în doar o săptămână. O asemenea explozie de interes, fără reclamă și cu un eveniment de lansare dezastruos, este probabil unică.
La scară globală, este clar că vehiculele electrice au atins un nou nivel în ochii publicului. În 2018, mai mult de 5 milioane de mașini electrice au fost vândute în toată lumea. Canadienii au fost oarecum lenți în acceptarea acestei tehnologii, toate vehiculele electrice reprezentând doar 1,2 % din vânzări. Acestea fiind spuse, vânzările în Canada au crescut cu 165 % de la an la an, până în 2018.
Cu Cybertruck, Tesla a integrat o parte din tehnologiile sale, într-o singură ofertă. Camioneta prezintă același aliaj de inox, folosit la cealaltă companie a lui Musk, SpaceX. Aceasta are baterii cu litiu, software și hardware pentru pilot automat și opțiune pentru acoperiș solar, care ajută la prelungirea autonomiei.
Eficiența majorității motoarelor pe benzină este între 17 % și 21 %. Pentru mașinile electrice, conversia energiei electrice în putere este între 59 % și 62 %. Mașinile electrice au clar un avantaj al performanței. Costul pentru a deține o mașină electrică, incluzând combustibilul și reviziile, este cu 65-77 % mai scăzut, în Canada, decât costul pentru a conduce și a menține o mașină cu motor pe benzină.
Datorită greutății și dimensiunii, Cybertruck poate fi mai ineficientă decât mașinile electrice disponibile pe piață. Cu toate acestea, dacă o comparăm cu alte camionete neelectrice, eficiența motorului electric și aerodinamica camionetei sunt substanțial mai bune.
Vehiculele electrice devin mai populare
Vehiculele electrice devin rapid o parte din baza trasportului din viitor. Ele au potențialul de a reduce semnificativ emisiile de CO₂.
Chiar și în Alberta, una dintre provinciile Canadei, unde rețeaua este alimentată în mare parte de combustibilul fosil, se observă avantajele mașinilor electrice asupra mediului și a economiei. Acestea sunt necesare pentru reducerea poluării aerului, care afectează economia canadiană cu miliarde de dolari în fiecare an.
În noiembrie 2015, Uniunea Oamenilor de Știință Îngrijorați a emis un raport, care a concluzionat:
„Bazat pe locul în care se vând mașinile electrice în SUA, media emisiilor de CO₂ produse de vehiculele electrice este egală cu cea produsă de un vehicul cu motor diesel cu ratingul de combustibil de 68 de mile pe galon.”
Asta înseamnă 3,4 litri la suta de kilometri, în Canada. În alte câteva state nordice din SUA, echivalența este de 2,5 litri la suta de kilometri. Asta înseamnă că până și cele mai bune mașini diesel sau pe benzina vor trebui să-și dubleze sau tripleze eficiența combustibilului pentru a se apropia de cea a vehiculelor electrice.
În lume, tehnologia vehiculelor conectate la rețeaua electrică (V2G) este dezvoltată. Aceasta permite mașinilor electrice să folosească încărcătoare bidirecționale pentru a le transforma în acumulatoare de energie mobile. Asta înseamnă că vehiculele electrice ar putea ajuta la echilibrarea ofertei și cererii de energie, integrând bateriile vehiculelor în infrastructura rețelei electrice. Vehiculele ar putea fi folosite pentru a stoca energie în perioadele de aprovizionare în exces, pentru a fi furnizată rețelei în orele de vârf.
Cu un acumulator puternic, Cybertruck este potrivit pentru V2G. Vehiculul va fi echipat, de asemenea, cu o priză de curent alternativ de 120 V/240 V care ar putea alimenta case în timpul unei pene de curent. Unele vehicule electrice folosesc deja această tehnologie, cu ajutorul unui kit invertor. Nissan lucrează la o tehnologie similară în Japonia, cu vehiculul Leaf.
Cybertruck va avea o competiție serioasă din parte celorlalți producători din piața camionetelor pick-up, care este în continuă creștere. Rivian și Bollinger au deja camionete electrice pentru pre-vânzare sau vânzare, iar Ford lansează o versiune electrică a popularului F-150.
Avantajele Tesla
Tesla are două avantaje principale care probabil vor duce Cybertruck către victorie.
În primul rând, Tesla are o rețea de încărcare avansată care le permite deținătorilor produselor sale să le reîncarce rapid. În prezent sunt peste 14.000 de superîncarcătoare în toată lumea.
În al doilea rând, Tesla a investit mult în tehnologia bateriei și cea a fabricației. Megafabricile sale se extind și folosesc mai multă energie regenerabilă, incluzând energia solară, pentru a reduce amprenta ecologică a bateriilor. Astfel, Tesla este capabilă să își mărească producția și, probabil, va fi capabilă să mențină prețul vehiculelor sub cel al competitorilor.
Cybertruck și numărul mare de oferte al celorlalte fabrici de mașini electice reprezintă începutul unei tranziții către motoarele electrice.
BNP Paribas Asset Management, o firmă globală de investiții ce administrează active în valoare de 436 de bilioane de euro, anunță următoarele, într-un raport despre vehiculele electrice:
„Economia uleiului pentru vehiculele diesel și pe benzină … sunt acum într-un neîncetat și ireversibil declin.”
Pentru a rămâne în competiție cu mașinile electrice, firma de investiții a calculat punctul de echilibru, acesta fiind de $10 pentru un baril de benzină și între $17 și $19 pentru unul de motorină.
Avantajele asupra mediului înconjurător ale mijloacelor de transport electrice sunt semnificative și incontestabile. De asemenea, autovehiculele electrice se conduc plăcut, acestea fiind silențioase, curate, rapide, cu o întreținere ieftină și se descurcă bine în toate condițiile meteo.
Iubește-o sau urăște-o, Tesla Cybertruck schimbă jocul!