Acasă Inginerie medicală UTILIZAREA UNEI TEHNICI DE ANTI-ÎMBĂTRÂNIRE PE CELULELE PIELII

UTILIZAREA UNEI TEHNICI DE ANTI-ÎMBĂTRÂNIRE PE CELULELE PIELII

(c) VSHYUKOVA/SCIENCE PHOTO LIBRARY

Cercetătorii au dezvoltat o metodă prin care se poate da înapoi ceasul biologic al celulelor pielii cu 30 de ani. Astfel, pot fi create celule stem folosindu-le pe cele mature, care ar putea fi utilizate pentru a trata afecțiunile pielii în viitor.

În anul 2007, Shinya Yamanaka din cadrul Universității Kyoto din Japonia a dezvoltat o tehnică cu ajutorul căruia a putut transforma celulele pielii adulte în celule stem prin inserarea a patru molecule specializate, denumite „factori Yamanaka”, care inversează dezvoltarea celulelor. Pentru ca celulele normale să fie reprogramate în ceea ce sunt cunoscute sub numele de celule stem pluripotente induse (iPSC), este nevoie de aproximativ 50 de zile de expunere la aceste molecule.

„Atunci când transformăm o celulă într-un iPSC, pierdem tipul original de celulă și funcționalitatea acesteia”, a declarat Diljeet Gill din cadrul Institutului Babraham din Cambridge, Marea Britanie.

În prezent, Gill și colegii săi au conceput o nouă tehnică, care utilizează factorii Yamanaka pentru a întineri celulele pielii fără ca acestea să-și piardă funcționalitatea.

Cercetătorii au colectat probe de celule de piele de la trei donatori umani, care aveau o vârstă medie de aproximativ 50 de ani. Aceștia a expus celulele la factori Yamanaka pentru o perioadă de doar 13 zile cu scopul de a le întineri doar parțial după care au eliminat factorii Yamanaka și au lăsat celulele să crească.

Pe măsură ce îmbătrânim, ADN-ul nostru este marcat cu substanțe chimice, așa că urmărirea acestor markeri poate ajuta la stabilirea vârstei corpului. Această vârstă este cunoscută sub numele de ceas epigenetic. De asemenea, pe parcursul vieții, unele dintre gene se vor activa și dezactiva, iar tot acest pachet de gene este cunoscut sub numele de transcriptom.

Gill și echipa sa au descoperit faptul că ceasul epigenetic și profilurile transcriptomului celulelor parțial reprogramate se potriveau cu profilurile celulelor pielii care aparțineau unor oameni cu 30 de ani mai tineri.

De asemenea, celulele întinerite au avut o funcționalitate similară cu cea a celulelor mai tinere, creând o cantitate mai mare de colagen decât cele care nu au suferit reprogramarea. În plus, atunci când au fost plasate pe o rană artificială, celulele reprogramate s-au deplasat pentru a închide tăietura mult mai repede decât cele mai vechi.

„Este foarte interesant. Nu numai că citirile moleculare sunt mai rapide, ci și celula funcționează mai rapid decât omoloagele tinere. Avansul cheie în cadrul acestui studiu este că acum suntem capabili să întinerim substanțial celulele fără a le schimba identitatea sau funcționalitatea. În cadrul studiilor anterioare, cercetătorii au creat celule stem, ceea ce nu este ceea ce ne-am dorit”, a declarat Wolf Reik din cadrul Institutului Babraham.

„Tehnica ar putea fi utilizată pentru tratarea afecțiunilor pielii, precum arsurile și ulcerele. De asemenea, aceste formațiuni nu ar fi respinse de corpul unui individ, deoarece ar fi propriile celule. Până în prezent, am testat această tehnică doar pe celulele pielii. Suntem încântați să vedem dacă putem obține aceleași rezultate și pentru alte tipuri de celule”, a declarat Gill.