Zece mari grupuri producătoare de mașini și motociclete au anunțat închiderea fabricilor sau înghețarea vânzărilor către Rusia.
Porsche și BMW au devenit ultimii producători auto care au închis fabricile europene din cauza lipsei de piese din Ucraina, în timp ce reprezentanții companiilor Toyota, Mercedes-Benz și Hyundai, care este una dintre cele mai mari mărci din Rusia, au declarat că vor înceta producția în țară. Ford, Renault și BMW au închis deja fabricile din Rusia.
În plus, Mercedes-Benz, Toyota, Honda, Bentley, Aston Martin, Harley-Davidson și Rolls-Royce au înghețat toate vânzările către Rusia, alăturându-se unei liste tot mai mari, care cuprinde mărci precum Volvo, Jaguar, Land Rover și Volkswagen.
În data de 2 martie 2022, doar câteva mărci, printre care se numără Hyundai și Nissan, mai importau vehicule în țară. Renault a oprit vânzările și a închis fabrica din Moscova din cauza dificultăților de aprovizionare cu piese din Europa. Grupul Avtovaz, care este deținut de către Renault, comercializa marca Lada.
În data de 1 martie, Carlos Tavares, directorul grupului Stellantis (care deține mărci precum Jeep Peugeot și Fiat), a declarat că este hotărât să continue să vândă în Rusia „atâta timp cât sancțiunile o permit”.
Închiderea unor părți esențiale ale fabricilor ucrainene a forțat producătorii de automobile din Europa să reducă producția și să încerce să-și asigure noi canale de aprovizionare.
În același timp, un număr tot mai mare de producători care importă vehicule în Rusia anulează vânzările din cauza sancțiunilor, plăților neefectuate sau daunelor asupra reputației cauzate de operarea în această țară.
Decizia companiilor Bentley și Rolls-Royce de a suspenda vânzările în țară a fost făcute în urma unui anunț similar din partea companiei Aston Martin făcut în data de 1 martie.
Reprezentanții companiei Bentley au declarat faptul că piața rusă reprezintă aproximativ 2% din totalul vânzărilor, iar oficialii companiei Aston au menționat faptul că procentul vânzărilor din Rusia este de 1%.
De asemenea, McLaren și Lotus, alte două mărci sport de lux din Marea Britanie, nu operează în Rusia.
Reprezentanții companiei Honda, care a încetat vânzările în data de 3 martie, au declarat deja în luna decembrie 2020 că plănuiesc să părăsească piața rusă în acest an.
Reprezentanții companiei Porsche, care în data de 3 martie încă mai livra mașini în țară, au declarat faptul că vor închide fabrica din Leipzig, Germania, până în data de 13 martie.
De asemenea, în data de 2 martie, oficialii companiei BMW au declarat faptul fabricile din München și Dingolfing din Germania și uzina Mini din Marea Britanie vor închise începând cu data de 7 martie.
VW, care deține Porsche, a închis deja două unități în Europa și a avertizat cu privire la noi opriri ale fabricilor din cauza dificultăților de aprovizionare cu piese.
Pe măsură ce fluxul de componente din Ucraina scade, producătorii auto evaluează cele mai bune modalități de a-și menține instalațiile europene în funcțiune.
Reprezentanții unei altei mărci importante de mașini din Europa au declarat faptul că aceștia au suficiente piese pentru a menține fabricile în funcțiune pentru încă o săptămână. După această perioadă, fabricile vor trebui să fie închise.
Ucraina este un producător cheie de hamuri pentru cablurile electronice din interiorul unei mașini. Fabricile din țară au fost închise la sfârșitul lunii februarie.
Deși aceste tipuri de componente sunt produse și în Europa de Est și Africa de Nord, experții în lanțuri de aprovizionare au declarat faptul că va fi nevoie de timp pentru ca fabricile de mașini să-și asigure resursele de care au nevoie, ceea ce poate implica mutarea unor echipamente din Ucraina.
Grupul de piese Aptiv, care deține două unități ucrainene, a mutat deja unele secții în alte locații din afara țării pentru a încerca să mențină producția.