Potrivit unei analize, un imens petrolier abandonat, ancorat în largul coastei Yemenului, ar putea produce o deversare de petrol catastrofală în Marea Roșie. Acest lucru ar avea un impact masiv asupra oamenilor din acea zonă.
Petrolierul, denumit Safer, este ancorat la o distanță de aproximativ 9 kilometri față de coasta Yemenului. Acesta este deținut de compania națională petrolieră din Yemen, și anume Compania de Operațiuni de Explorare și Producție Safer (SEPOC). În luna martie 2015, SEPOC a abandonat nava după ce aceasta a fost capturată de Ansar Allah, un grup rebel cunoscut și sub numele de houthi, care sunt luptători în războiul civil din Yemen.
Nava nu a mai fost inspectată sau întreținută din anul 2015. Aceasta a fost construită în anul 1976 și era programată să fie scoasă din uz în anul 2016. În prezent, la bordul acesteia încă se află aproximativ 150.000 de tone de petrol. Benjamin Huynh din cadrul Universității Stanford din California a declarat faptul nava este vizibil deteriorată și că aceasta continuă să se deterioreze, iar o deversare de petrol este din ce în ce mai probabilă.
O echipă condusă de Huynh a modelat efectele unei astfel de deversări asupra sănătății publice. „Ne uităm la o potențială catastrofă umanitară: milioane de oameni pot rămâne fără hrană sau apă potabilă. În plus, pot apărea focare de boli cauzate de consumul de apă contaminată și întreruperi în masă ale spitalelor din cauza lipsei de combustibil”, a declarat Huynh.
Aproximativ jumătate din cei 30 de milioane de locuitori din Yemen depind de ajutorul alimentar, iar 68% dintre alimente intră în țară prin două porturi din Marea Roșie, Hudaydah și Salif. O deversare majoră ar închide ambele porturi în decurs de câteva zile și le-ar ține închise timp de câteva săptămâni. În această perioadă, până la 8,1 milioane de persoane nu ar primi ajutor alimentar. Dacă deversarea s-ar răspândi în Golful Aden, numărul persoanelor afectate ar putea crește la 11,9 milioane.
De asemenea, o deversare ar închide industria pescuitului din Marea Roșie, care asigură traiul pentru încă 1,7 milioane de oameni. „Yemenul este deja la un pas de foamete”, a declarat Huynh.
Instalațiile de desalinizare, care furnizează apă potabilă pentru peste un milion de persoane, ar fi perturbate și ele. Pentru aprovizionarea cu apă, mulți alți yemeniți se bazează pe pompe și camioane, care necesită combustibil. Yemenul importă mai mult de 90% din combustibilul său, iar închiderile anterioare ale porturilor au condus la penurii severe.
Mai mult decât atât, poluarea aerului cauzată de deversare ar putea provoca o epidemie de boli respiratorii și cardiace. În cel mai rău caz, numărul de spitalizări pentru aceste afecțiuni ar crește cu 42%, acest lucru punând presiune suplimentară pe sistemul de sănătate din Yemen. Închiderea porturilor ar împiedica aprovizionarea cu medicamente, iar lipsa combustibilului ar putea forța închiderea spitalelor.
În luna mai 2021, din cauza pandemiei de Covid-19, oficialii din cadrul ONU au declarat faptul că sistemul de sănătate din Yemen este la pământ.
„Dacă nava Safer se va dezintegra, sistemul de sănătate nu va putea face față”, a declarat Jens Laerke din cadrul Biroului ONU pentru Coordonarea Afacerilor Umanitare.
Întreruperile s-ar putea amplifica reciproc. Închiderile anterioare ale porturilor cauzate de blocaje au condus la defectarea sistemelor de apă și canalizare și la imposibilitatea de colectare a gunoiului și de furnizare a energiei electrice, toate acestea contribuind la apariția unui focar de holeră în Yemen, care a atins apogeul în anul 2017.
„Există o soluție simplă la dezastrul iminent: scoateți petrolul din navă”, a declarat Huynh. Totuși, în prezent nu există niciun plan în acest sens. În luna noiembrie 2020, rebelii houthii au acordat permisiunea ONU pentru a urca la bordul navei cu scopul de a efectua inspecții și reparații ușoare. Vizita a fost programată pentru luna ianuarie 2021, dar aceasta a fost amânată la nesfârșit după ce relațiile s-au destrămat.
Reprezentații din cadrul ONU și a Organizației Maritime Internaționale au declarat faptul că ajută autoritățile yemenite să planifice un răspuns de urgență, dar războiul civil în curs face acest lucru extrem de dificil. „Nu există măsuri de precauție în acest moment pentru a atenua impactul deversării”, a declarat Huynh.