Factorii cheie de succes care permit furnizorilor de servicii IT să obțină performanța organizațională: dovezi din România
Andreea Barbu, Gheorghe Militaru, Dana Corina Deselnicu, Ştefan-Alexandru Catană
Preocupările recente ale companiilor sunt destul de variate, dar majoritatea gravitează în jurul aceluiaşi obiectiv – îmbunătățirea performanței organizaționale. În contextul pandemiei de COVID-19, sectorul IT a crescut cu 12,4% în volum în primele 6 luni ale anului 2020, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Companiile care oferă servicii IT au fost foarte ocupate în această perioadă, fiind nevoite să opereze la capacitate maximă pentru a asigura buna funcționare a tuturor celorlalte companii din economie. Cu toate acestea, având în vedere volumul mare de muncă, aceste companii trebuie să-și eficientizeze activitățile, să-și îmbunătățească performanța organizațională și să iasă în evidență pe piață prin servicii de calitate şi performanță ridicată.
În acest context, scopul acestei lucrări este de a determina factorii cheie de succes care contribuie la îmbunătățirea performanței organizaționale a companiilor prestatoare de servicii IT. Studiul implică o cercetare exploratorie, cantitativă, care analizează percepțiile angajaților din sectorul IT din România cu privire la performanța companiilor și determinarea factorilor cheie de succes care permit realizarea acesteia (Figura 1).
Rezultatele acestui studiu confirmă faptul că modelele de excelență în afaceri, îmbunătățirea continuă, calitatea serviciilor, experiența managementului și nivelul de inovare organizațională sunt câțiva dintre factorii cheie de succes care influențează pozitiv performanța organizațională a companiilor IT din România. În plus, autorii au constatat că performanța organizațională nu este influențată liniar de vârsta sau dimensiunea companiilor.
Implicațiile practice ale acestei cercetări pot fi furnizate după cum urmează. Rezultatele acestui studiu pot reprezenta un punct de plecare în elaborarea unui ghid pentru implementarea cu succes a inițiativelor de îmbunătățire a performanței organizaționale. Descoperirile evidențiază nevoia de a dezvolta proiecte sau strategii de lucru care se concentrează nu numai pe îmbunătățirea calității serviciilor furnizate sau a nivelului de inovare al companiei, ci și pe dezvoltarea unei culturi organizaționale axate pe avantajele modelelor de excelență în afaceri. În plus, rezultatele evidențiază faptul că performanța organizațională poate fi influențată și de experiența managementului, îmbunătățirea proceselor, aplicarea standardelor ISO 9000 și programele de dezvoltare a abilităților angajaților.
Deși componenta financiară nu este un factor care afectează în mod direct performanța organizațională, dimensiunea financiară se dovedește a fi combustibilul necesar pentru buna funcționare a celorlalți factori care permit realizarea performanței organizaționale. Aceasta are un rol important de jucat în asigurarea îmbunătățirii continue, precum și în asigurarea unui management experimentat. Astfel, rezultatele acestei lucrări arată faptul că experiența de management, susținută de alocarea continuă a resurselor financiare, poate ajuta companiile IT să își îmbunătățească atât procesele, cât și abilitățile și cunoștințele angajaților.