Temerile cu privire la răspândirea dezinformării în cadrul aplicațiilor de chat criptate ar putea fi abordate de un sistem care poate expune știrile false, fără a încălca drepturile de confidențialitate ale oamenilor, susțin creatorii unui instrument inteligent de raportare online.
WhatsApp și alte aplicații de mesagerie criptate end-to-end s-au străduit să oprească fluxul de dezinformare pe platformele lor. În anul 2019, WhatsApp a introdus limite ale numărului maxim de redirecționare a unui mesaj, în încercarea de a încetini răspândirea știrilor false. Cu toate acestea, deoarece mesajele sunt criptate, nu există nicio modalitate ca acestea să fie revizuite de către verificatorii online, așa cum se întâmplă în cazul mai multor rețele social media, cum ar fi Twitter și Facebook.
Austin Theriault și colegii săi, din cadrul Universității George Washington din Washington DC, susțin faptul că sistemul Fuzzy Anonymous Complaint Tally (FACT) ar permite utilizatorilor să raporteze un mesaj, fără a dezvălui conținutul acestuia. Expeditorul și informațiile din interior vor fi dezvăluite unei terțe părți, doar dacă numărul de reclamații cu privire la un singur mesaj ar depăși un anumit prag.
„Am încercat cu adevărat să evităm comunicarea publică a numărului maxim de reclamații pentru a fi luate măsuri în acest sens. Întregul nostru obiectiv era să demonstrăm ca orice utilizator poate folosi acest instrument pentru expunerea știrilor false”, a declarat Theriault.
O potențială slăbiciune, comună sistemelor de raportare de pe rețelele de socializare, este aceea că utilizatorii rău intenționați ar putea semnaliza, în mod fals, mesajele ca fiind false, în încercarea de a le elimina. Pentru a evita acest lucru, FACTS înregistrează reclamații cu privire la mesaje – dar nu și conținutul mesajelor încă criptate – și decid automat dacă se potrivesc rapoartelor anterioare, pentru a împiedica un utilizator să raporteze mesajele de mai multe ori. De asemenea, sistemul limitează numărul de mesaje pe care un singur utilizator le poate raporta într-un anumit interval de timp.
„Acesta are avantajul că înregistrează numărul de reclamații și nu implică necesitatea accesului la conținutul mesajelor”, a declarat Alan Woodward din cadrul Universității
Cu toate acestea, Woodward poate prevedea anumite probleme cu sistemul, dacă utilizatorii ar face apel împotriva unei reclamații. „Puteți interzice un utilizator fără ca acesta să facă apel pe baza conținutului real?”.Woodward crede că astfel de metode sunt necesare acum, deoarece știrile false devin o problemă mai mare. „Cel puțin avem nevoie de o dezbatere despre modul în care ar putea fi raportată, menținând în același timp confidențialitatea”, a declarat acesta.