Designul și tehnologia din spatele acestor structuri fundamentale
Podurile din întreaga lume au diverse forme și dimensiuni. Structura acestora a fost dezvoltată prin simpla echilibrare a unei grinzi orizontale pe doi stâlpi. Cu toate acestea, pe măsură ce cererea construcțiilor de poduri a crescut, acestea au fost proiectate pentru a traversa distanțe mai mari și a rezista la o greutate mai mare. Acest lucru a creat nevoia proiectării de arcade. Folosită de romanii antici, forma arcului putea susține o greutate uriașă și a reprezentat o revelație în crearea unor poduri mai mari și mai rezistente. Cu toate acestea, arcadele ar putea fi utile doar pentru anumite lungimi.
Pentru a traversa întinderi mai mari, trebuie construite poduri și mai lungi. Acestea se numesc poduri suspendate. Acestea funcționează folosind o combinație de forțe de compresie și tensiune, care trec printr-un sistem de cabluri. Drumul sau „puntea” este așezată peste aceste cabluri care sunt înșirate împreună, aflate îmtr-un echilibru cu cele două forțe, astfel încât podul să nu se îndoaie sau să se rupă sub presiune.
Majoritatea podurilor suspendate, au câte un turn amplasat la fiecare capăt, pentru a prelua tensiunea și sarcina. Exemple emblematice ale acestor poduri includ Podul Golden Gate din San Francisco și Podul Humber din Anglia. Departe de drumurile publice, podurile sunt, de asemenea, utilizate pentru transportul feroviar și pe apă. Aceste poduri sunt adesea chiar mai lungi și mai rezistente, deoarece acestea trebuie să transporte apă, trenuri uriașe cu marfă și călători sau feriboturi pe distanțe mari.
Șapte dintre cele mai lungi zece poduri din lume sunt situate în China, cele mai multe dintre acestea fiind poduri feroviare. Pe măsură ce tehnologia și ingineria se îmbunătățesc, ar putea fi dezvoltate poduri și mai întinse. Un zvon popular este dat de construirea unui pod între Anglia și Franța și o trecere prin strâmtoarea Gibraltar, care leagă Europa de Africa. Deși poate părea o distanță mare, podul cu o lungime de 16 kilometri, care face legătura dintre Danemarca și Suedia, a demonstrat că podurile interstatele pot fi construite cu succes.
Tipuri de poduri
Arc
Una dintre cele mai vechi metode de construire a podurilor, podul arcuit, se face prin comprimarea pietrei, oțelului și betonului cu arcul finit, care ajută la creșterea rezistenței împotriva vântului. Acestea pot varia de la modele mici de cărămidă la construcții metalice înalte și extinse.
Suspendate
Acest tip de pod este realizat din plăci și cabluri de oțel. Podurile suspendate folosesc o combinație de tensiune și compresie, aceste sarcini fiind preluate de cablurile dintre turnuri. Cablurile transferă greutatea în turnuri. Greutatea lor ușoară le permite să se întindă pe distanțe lungi.
Pod susținut de grinzi
Realizate din lemn sau fier, podurile cu grinzi sunt cel mai simplu tip de construcție. Greutatea este transferată către două grinzi de sprijin, amplasate pe lateralele podurilor. Primele exemple de poduri cu grinzi au fost construite sub formă de bușteni sau trunchiuri de copaci peste pârâie și râuri.
Prin cablu
Podul suspendat prin cablu este unul dintre cele mai comune în construcția de poduri contemporane. Acestea conțin unul sau mai multe turnuri, fiecare dintre ele utilizând o compresie verticală, pentru a transfera forțele de la cabluri până la fundații, reducând presiunea și sarcina de pe fiecare parte a podului.