Gheața prezintă o sarcină electrică, care ar putea fi exploatată pentru a crea dispozitive care să dezghețe foarte ușor geamurile mașinilor și aripile avioanelor.
Pe măsură ce gheața se formează, suprafața expusă are o temperatură mai ridicată decât straturile inferioare, care nu sunt în contact cu aerul. Această diferență de temperatură determină deplasarea ionilor încărcați pozitiv și negativ în interiorul gheții. Deși mecanismul nu este clar, ionii pozitivi par să se miște mai repede, fapt care conduce la încărcarea pozitivă a straturilor inferioare.
Jonathan Boreyko și colegii acestuia din cadrul Universității Virginia Tech au dorit să folosească acest fenomen natural pentru a dezvolta un instrument de îndepărtare a gheții. „Am dorit să aflăm dacă putem exploata acea sarcină electrică pentru a îndepărta gheața de pe substrat”, a declarat Boreyko.
Echipa a testat acest lucru formând un strat de gheață pe o varietate de suprafețe, inclusiv sticlă și siliciu, și suspendând o hârtie de filtru la aproximativ 5 milimetri deasupra gheții. Folosind o seringă pentru a picura apă pe hârtie, grupul a constatat că în momentul în care aceasta s-a udat, cristalele de gheață de pe suprafața gheții au început instantaneu să se răsucească și să se rupă, îndreptându-se spre hârtia îmbibată cu apă.
„Acest lucru s-ar fi putut întâmpla deoarece ionii încărcați negativ de pe suprafața gheții au fost atrași de ionii pozitivi din apă, producându-se un efect de „dezghețare electrostatică”, a declarat echipa lui Boreyko.
Deși echipa a reușit să îndepărteze doar cristalelel de gheață individuale, și nu întregul strat de gheață, Boreyko a declarat că următorul pas este extinderea cercetării. El a adăugat faptul că gheața ar putea fi îndepărtată mai ușor de pe obiecte mari, precum aripile de avion, prin utilizarea unui electrod încărcat puternic cu sarcini electrice negative.