Producătorul european de avioane, Airbus, are ca obiectiv lansarea aeronavei alimentată cu hidrogen, până în anul 2035.
Compania aeriană Airbus a dezvăluit trei concepte ale primului avion comercial cu zero emisii.
Conceptele proiectului „ZEROe” prezintă trei abordări diferite ale modului în care tehnologia și aerodinamica ar putea conduce la zboruri comerciale cu zero emisii.
Guillaume Faury, directorul executiv al companiei Airbus a declarat următoarele: „Acesta este un moment istoric pentru industria aviației comerciale și intenționăm să devenim lider în cea mai importantă tranziție a avioanelor comerciale”.
„Conceptele pe care le-am dezvăluit oferă lumii o imagine asupra ambiției noastre, de a realiza o viziune îndrăzneață pentru viitorul zborului, cu zero emisii. Cred cu tărie faptul că utilizarea hidrogenului, atât în combustibilii sintetici, cât și ca sursă principală de energie pentru aeronavele comerciale, are potențialul de a reduce semnificativ impactul aviației asupra poluării globale.”
Oficialii Airbus susțin faptul că noul design al turboventilatoarelor ar putea transporta până la 200 de pasageri, pe o distanță mai mare de 3218 km, în timp ce un concept de turbopropulsor ar avea o capacitate și o autonomie mai mică cu 50%.
Cel mai distinctiv design este numit „fuzelajul cu aripi fixe”, care are aripile unite cu corpul principal al aeronavei.
Toate cele trei avioane vor fi alimentate de turbine cu gaz modificate, care ard hidrogen lichid pentru alimentare și celule cu hidrogen (pilă de combustie) pentru a crea energie electrică. Acest lucru ar crea un sistem de propulsie hibrid-electric, extrem de eficient.
Pentru ca avioanele comerciale cu hidrogen să fie viabile, ar fi necesare investiții majore în infrastructura de realimentare cu combustibil. „Aceste concepte ne vor ajuta să explorăm și să îmbunătățim designul și aspectul primului avion comercial din lume, neutru din punct de vedere al poluării, cu zero emisii, pe care intenționăm să îl punem în funcțiune până în anul 2035. Tranziția la hidrogen, ca sursă primară de energie pentru aceste avioane, va necesita o acțiune decisivă din partea întregului ecosistem aerian”, a declarat Faury.
„Împreună, cu sprijinul guvernului și al partenerilor industriali, putem face față acestei provocări de a dezvolta energia regenerabilă și utilizarea hidrogenului ca sursă de alimentare, pentru viitorul durabil al industriei aeronautice.”
În anul 2019, EasyJet și Airbus au lansat un proiect comun de cercetare, pentru a construi avioane hibride și electrice, ca o modalitate de a reduce impactul aviației asupra mediului.
Johan Lundgren, directorul executiv al companiei aeriene, a declarat următoarele: „Compania EasyJet rămâne dedicată zborului mai sustenabil și, totodată, cunoaștem faptul că dezvoltarea tehnologiei este răspunsul pentru această industrie”.
„Ne-am propus să colaborăm pentru dezvoltarea acestor noi tehnologii, după cum demonstrează parteneriatul nostru cu Airbus, cu scopul de a ne adapta din timp atunci când acestea vor fi lansate pe piață.”
„Este o dovadă a inovației și a impulsului acestei industrii a faptului că, în ciuda pandemiei și a impactului imens pe care a avut-o asupra industriei, continuă să dezvolte noi tehnologii.”
Un lucru este sigur: dezvoltarea tehnologiilor disruptive, precum electricitatea și hidrogenul, pentru a reinventa aviația, devin mult mai populare.”