Observarea unei versiuni virtuale a unei persoane care susține o prezentare, cu încredere și cu un limbaj corporal îndrăzneț, poate îmbunătăți capacitățile de vorbit în public.
Marianne Schmid Mast și colegii acesteia din cadrul Universității din Lausanne, Elveția, au studiat un grup de 76 de subiecți, dintre care majoritatea erau studenți de licență, iar aproximativ o treime erau femei. Cercetătorii le-au cerut să țină un discurs cu o durată de 3 minute către un public virtual. După aceea, subiecții au urmărit o discuție virtuală, susținută fie de un avatar care avea o înfățișare asemănătoare cu aceștia, fie de un avatar de același gen, dar care nu se asemăna cu ei. În cele din urmă, subiecții fost rugați să țină un al doilea discurs cu o durată de 3 minute.
Participanții de gen masculin, care au considerat înainte de test că nu sunt buni vorbitori în public și care și-au urmărit dublura virtuală au fost, în medie, cu 22% mai convingători în al doilea discurs decât cei care s-au îndoit de abilitatea lor, dar care au urmărit un avatar necunoscut. Această estimare s-a făcut pe baza unei evaluări a limbajului corpului de către un spectator extern.
Schmid Mast este de părere că persoanele cărora le lipsește încrederea beneficiază mai mult de observarea din exterior a unei clone virtuale încrezătoare, deoarece le permite să vizualizeze comportamentul necesar pentru a-și îmbunătăți propriile performanțe.
„Dacă ești timid sau crezi că nu poți susține o prezentare, atunci poți profita de această oportunitate de a te vedea din exterior. În acest mod îți poți observa gesturile pe care, de obicei, nu le folosești, așa că îți poți da seama că acestea nu par complet ridicole. Avatarul virtual te poate încuraja să folosești aceste gesturi”, a declarat aceasta.
Cu toate acestea, nu a existat niciun efect semnificativ asupra femeilor în niciunul dintre teste. Schmid Mast consideră că acest lucru se datorează faptului că femeile prezintă, în general, o expresivitate fizică mai ridicată decât cea a bărbaților și, prin urmare, beneficiile discursului virtual sunt mai reduse. Echipa de cercetători intenționează să observe în continuare acest decalaj de gen în cadrul studiilor viitoare.
Tehnica ar putea fi utilizată pentru a crea instrumente de instruire pentru cei care nu pot vorbi în public.