Cercetătorii constată faptul că finanțarea programelor pentru achiziționarea de panouri solare determină instalarea acestora într-un număr mai mare.
Bazându-ne doar pe deciziile economice, ar trebui să existe mult mai multe panouri solare pe acoperișurile clădirilor din Statele Unite. Odată cu scăderea prețului panourilor, în numeroase state din SUA, sistemele solare au devenit competitive în ceea ce privețte costul energiei electrice furnizate de companiile americane. Astfel, această resursă de energie regenerabilă ar putea să reprezinte o schimbare în furnizarea electricității. Cu toate acestea, deși multe state au făcut eforturi pentru adoptarea de energie regenerabilă, casele echipate cu panouri fotovoltaice rămân o raritate în SUA.
Atunci de ce nu funcționează? Pentru a afla, o mică echipă de cercetători a lucrat cu o organizație non-profit, care promovează instalarea panourilor solare, ajutând la testarea a două mesaje diferite. Un mesaj s-a concentrat pe interesul de sine și a subliniat avantajele economice ale instalării panourilor. Celălalt mesaj a susținut ideea „pro-social”, în sensul că a subliniat beneficiile aduse comunității atunci când instalează astfel de panouri. După cum au descoperit cercetătorii, interesul de sine era primordial, chiar și după încheierea promoției. Însă, interesul de sine a avut un beneficiu secundar, prin faptul că sistemele instalate aveau tendința de a obține mare parte din energie cu ajutorul panourilor solare.
Lucrarea Solarize
Lucrarea, bazată pe un program numit Solarize, rulează programul în orașe care colaborează cu o singură firmă de instalații, care oferă servicii întregului oraș, la un preț mai bun. De asemenea, ambasadorii programului promovează în orașe, astfel de programe pro-panouri solare, încurajând adoptarea energiei regenerabile. Acestea au fost cele vizate de cercetători, care au organizat un experiment pe baza mesajului transmis de acești ambasadori. În unele orașe s-au promovat mesaje care s-au concentrat pe interesul propriu, cum ar fi „economisiți mii de dolari instalând panouri solare”. Altele au fost concentrate mai mult, ca de exemplu: „Oamenii din comunitatea noastră realizează ceva împreună, pentru a avea mai multă energie curată”. Cercetătorii au lucrat cu programul din Connecticut, care are energie electrică costisitoare.
Sondajele anterioare ale participanților din cadrul programului Solarize sugerează faptul că oricare dintre mesaje poate influența oamenii. Două dintre primele trei motive pentru care oamenii au participat la acest program implică economia (stabilirea prețurilor ieftine și economisirea facturilor la utilități), iar celălalt a fost reprezentat de mediu.
Pentru a transforma acest lucru într-un experiment, cercetătorii au identificat seturi de câte trei orașe, care au fost corelate din punct de vedere demografic. Aceste orașe au fost apoi împărțite astfel încât primul a primit un mesaj interesat, al doilea a primit un mesaj pro-social, iar al treilea nu a participat la programul Solarize. Datorită unor probleme financiare, unul dintre programele planificate nu a fost finalizat, experimentul având loc în 29 de orașe și un număr sub 700.000 de persoane participante. Informațiile privind tendințele și gospodăriile existente au fost obținute folosind datele din Connecticut, a tuturor instalațiilor solare, precum și datele Biroului de Recensământ din SUA. De asemenea, participanții au completat chestionare de opinie, care pot fi folosite la următoarele experimente.
Per total, programul Solarize a fost eficient, conducând la instalarea mai multor panouri solare decât în mod normal. În timpul campaniei, mesajul ce promova interesul propriu a condus la un număr total de instalări mai mare decât în orașele care au primit mesaje pro-sociale.
O economie mai bună
În plus, campania ce promova interesul propriu a condus la instalări mai productive. Folosind calculatorul solar Google, autorii estimează că, într-o zi medie, panourile instalate primesc mai multă lumină solară, producând 4,4 megawați în plus față de un sistem de energie similar.
Nu este surprinzător, acest tip de mesaj a funcționat mai bine în comunitățile cu venituri mai mari. Există câteva indicii ale faptului că mesajele pro-social au funcționat mai bine în comunitățile cu venituri mici, dar rezultatele nu au fost semnificative din punct de vedere statistic. Pentru cei care au primit un mesaj pro-social, singurul lucru care a fost cu adevărat constant a fost faptul că au raportat că sunt mai mulțumiți cu aceste panouri solare și le-au recomandat și prietenilor lor.
În general, cercetătorii sugerează că nu există un mesaj unic care să influențeze oamenii să instaleze panouri solare. Pentru cei cu venituri mari, care pot plăti un avans pentru instalațiile solare, mesajele concentrate pe interesul financiar par a fi calea de urmat. Între timp, mesajele axate pe comunitate pot atrage clienți care s-ar putea să aibă cea mai bună situație financiară, dar sunt motivați, în primul rând, de preocupările legate de mediu, și sunt dispuși să-și instaleze panouri în locații mai puțin productive.