Modelarea consolidării fluxului de mărfuri în zonele urbane aglomerate
Armand – Șerban STERE, Alina – Eugenia ROMAN
Transporturile de mărfuri în marile aglomerații urbane reprezintă una dintre marile provocări datorită importanței sale în funcționarea economică a localității, precum și a impactului său asupra nivelului calității vieții locuitorilor săi. Odată cu creșterea semnificativă a livrărilor de mărfuri în aglomerațiile urbane, deciziile asupra transporturilor de mărfuri devin din ce în ce mai importante. Politicile logisticilor urbane își propun să optimizeze activitățile logistice în zonele urbane, cu sprijinul tehnologiilor avansate de informare și comunicare orientate spre dezvoltare. În vederea obținerii unei soluții logistice fezabile, se vor aplica principiile metodelor de constituire a entităților de trafic urban pentru o singură destinație – metodele calculului absolut, a comparațiilor analitice conjugate și a calculului direct. Este necesar calculul unor indicatori pentru fiecare variantă de consolidare în parte (numărul de palete în tranzit prelucrate, numărul palete – ore de prelucrare, consumul total de palete – ore acumulare și prelucrare precum și numărul de destinații). Fiecare dintre acești indicatori se calculează atât pentru fiecare centru de distribuție în parte, cât și pentru fiecare variantă de îndrumare a entităților de trafic.
Metoda comparațiilor analitice are la bază principiul analizei treptate a curenților de vagoane și al separării lor în diferite relații convenționale în varianta optimă de constituire a entităților feroviare de trafic. Examinarea diferitelor relații care conțin un număr de curenți de vagoane se realizează fie în baza condiției de suficiență, fie în baza condiției de necesitate. Respectarea condiției de suficiență asigură separarea curenților de mărfuri paletizate, luați în considerare în varianta optimă de constituire a entităților de trafic. În ipoteza îndeplinirii doar a condiției de necesitate, este necesar a se verifica dacă din punct de vedere economic este indicată combinarea acestuia cu un alt curent ce îndeplinește la rândul său această condiție și se află în același centru de distribuție. În varianta optimă se stabilesc curenții de mărfuri paletizate pentru toate centrele de distribuție ce satisfac concomitent condiția de suficiență și necesitate sau doar una din aceste condiții. Dacă un curent nu respectă niciuna dintre cele două condiții, acesta se va combina cu ceilalți curenți de mărfuri paletizate.
Procedeul comparațiilor analitice conjugate pentru constituirea entităților de trafic urban pentru o singură destinație se bazează pe principiul eliminării relațiilor ineficiente. Efectul acestui procedeu constă în faptul că numărul relațiilor posibile pentru entitățile de trafic pentru o singură destinație este mult mai mic în comparație cu numărul variantelor posibile de consolidare a entităților urbane de trafic. O altă metodă de determinare a variantei ideale de constituire a entităților urbane de trafic o reprezintă metoda calculului analitic direct. Această metodă are ca principiu de bază clasificarea curenților de vagoane în patru categorii principale și anume: curenți de bază, suplimentari, unificabili și de completare.
Importantă în eficientizarea activității de distribuție este și posibilitatea de identificare a variantei ideale de consolidare a entităților de trafic urban compuse din mai multe grupuri. Metoda de identificare a variantei optime de constituire a entităților de trafic urban pentru destinații multiple este similară cu cea prezentată în cazul unei singure destinații. În esență, metodele trebuie să faciliteze determinarea consumurilor de palete – ore pentru fiecare variantă de constituire a entităților de trafic urban. Ulterior, trebuie alese variantele în baza calculului consumului de palete – ore, alegându-se primele trei variante cu cele mai mici consumuri de palete – ore și a posibilității de aplicare practică a acestora.