TehnoȘtiri

SCĂDEREA PREȚULUI COMBUSTIBILILOR ȘI ALIMENTELOR PRIN REDUCEREA PRODUCȚIEI DE BIOCOMBUSTIBILI

(c) Hannibal Hanschke/Reuters/Alamy

Pentru a ajuta la atenuarea creșterii prețurilor alimentelor și combustibililor după invazia rusă a Ucrainei, Marea Britanie și Germania au cerut o reducere temporară a producției de biocombustibili în cadrul unei reuniuni a grupului de națiuni G7. Deși se pare că acest lucru a fost respins de SUA și Canada, Marea Britanie și Germania ar putea să reducă unilateral cantitatea de biocombustibili pe care o folosesc.

„Marea Britanie sau Germania ar putea acționa în mod independent”, a declarat Dustin Benton din cadrul Green Alliance, un think tank de mediu din Marea Britanie.

În multe țări, etanolul obținut din alimente precum grâul este amestecat cu benzină și vândut ca, de exemplu, combustibil E10 sau E15, în funcție de procentul de etanol. De asemenea, unele sortimente de motorină sunt fabricate și din uleiuri vegetale.

Din cauza faptului că Ucraina a fost un exportator major de grâu și ulei de floarea soarelui, războiul a făcut ca prețurile acestor mărfuri să crească, provocând mai multe dificultăți pentru oamenii de rând. Conform unui raport, cantitatea de alimente care este transformată în etanol și biomotorină este atât de mare încât pierderea exporturilor din Ucraina ar putea fi compensată dacă SUA și Europa ar reduce producția de biocombustibili.

În urma reuniunii G7 s-a raportat faptul că SUA și Canada au respins apelurile de reducere a producției de biocombustibili pe motiv că acest lucru ar submina eforturile de reducere a emisiilor de carbon și ar conduce la o creștere și mai mare a prețurilor combustibililor. Experții sunt de părere că nici unul dintre aceste argumente nu este fondat.

„În SUA, etanolul costă la fel de mult ca benzina, astfel încât reducerea producției de etanol ar avea un impact minim sau nul asupra costurilor de la pompă. Totuși, reducerea producției de biocombustibili ar avea un efect mare asupra prețurilor alimentelor, care depind atât de așteptările piețelor, precum și de oferta reală”, a declarat Tim Searchinger din cadrul Universității Princeton.

În ceea ce privește subminarea eforturilor de limitare a încălzirii globale, multe studii arată că, dacă se ia în calcul impactul total al cultivării alimentelor utilizate pentru producerea de combustibili, majoritatea biocombustibililor fie reduc foarte puțin emisiile, fie le măresc.

„Biocombustibilii nu au fost niciodată un mijloc viabil de reducere a carbonului. În plus, modificările aduse terenurilor pentru a cultiva acele produse pot dăuna și biodiversității”, a declarat Jason Hill din cadrul Universității din Minnesota.

Benton a declarat faptul că opoziția SUA are, într-adevăr, de-a face cu politica internă, deoarece țara are grupuri puternice de lobby, care reprezintă fermierii și industriile legate de biocombustibili. „În luna noiembrie vor avea loc alegerile intermediare. Așadar, niciun președinte nu ar dori să piardă alegători prin reducerea producției de biocombustibili. Totuși, în cazul Regatului Unit, reducerea biocombustibililor poate fi o opțiune mai atrăgătoare”, a adăugat el.

În Marea Britanie, biocombustibilii costă mai mult decât benzina, astfel încât reducerea proporției de etanol adăugat în combustibil ar putea reduce costul unui litru de benzină cu câțiva penny. Acest lucru ar permite guvernului Regatului Unit să abordeze criza costului vieții care îi afectează pe cetățenii săi.

Pe plan internațional, aceste modificări ar putea ajuta la atenuarea crizei alimentare globale exacerbată de războiul din Ucraina. Potrivit unei analize a Alianței Verzi, Regatul Unit transformă suficientă hrană în biocombustibili în fiecare an pentru a hrăni 3,5 milioane de oameni. Această acțiune ar putea ajuta cei 10 milioane de oameni care sunt expuși riscului de a nu primi suficientă hrană din cauza scăderii exporturilor de recolte din Ucraina.