TehnoȘtiri

NUMĂRUL DE DECESE CAUZATE ÎN ANUL 2019 DE POLUARE

(c) Ian McKinnell / Alamy

Conform unei analize, 9 milioane de decese înregistrate la nivel global în anul 2019 au fost atribuite pe seama poluării.

Rich Fuller și colegii acestuia din cadrul Alianței Globale pentru Sănătate și Poluare din Elveția au evaluat pentru prima dată impactul poluării asupra deceselor premature din anul 2015. Aceștia au constatat faptul că poluarea a provocat 9 milioane de decese la nivel global.

Pentru a descoperi mecanismul din spatele acestui fenomen, echipa a repetat analiza pentru anul 2019 folosind date din cadrul Studiului Global Burden of Diseases, aflat în curs de desfășurare.

„Oamenii nu mor din cauza poluării în sine. Acest fenomen are loc din cauza faptului că poluarea conduce la dezvoltarea unor boli care provoacă decesul”, a declarat Fuller.

Echipa a constatat faptul că numărul total de decese cauzate de poluare este neschimbat față de anul 2015. Cu toate acestea, decesele cauzate de poluarea aerului casnic, în special de arderea lemnului în spațiile interioare, au scăzut de la 2,9 milioane în anul 2015 la 2,3 milioane în anul 2019. Acest lucru se datorează faptului că multe țări au trecut la combustibili mai curați.

Totuși, decesele cauzate de poluarea aerului exterior au crescut de la 4,2 milioane la 4,5 milioane. „Acest lucru se datorează numărului tot mai mare de mașini și fabrici”, a declarat Fuller. În urma arderii combustibililor fosili se eliberează în aer particule fine cu un diametru maxim de 2,5 micrometri, denumite PM2,5. Aceste particule pot pătrunde adânc în corpul nostru și a fost corelate cu boli de inimă și unele tipuri de cancer.

De asemenea, poluarea cu plumb se află în creștere la nivel global. În anul 2015, cercetătorii au estimat faptul că plumbul a cauzat 500.000 de decese, o cifră pe care o estimează în prezent la cel puțin 900.000.

Potrivit echipei de cercetare, mai mult de 90% dintre decesele cauzate de poluare au loc în țările cu venituri mici și medii. „O mare parte din poluare provine din industrializarea rapidă a multor astfel de țări”, a declarat Fuller.

Cea mai recentă analiză se bazează pe date colectate înainte de pandemia covid-19. În Marea Britanie, restricțiile au condus temporar la scăderea numărului de vehicule aflate pe drumuri, ameliorând simptomele pentru persoanele cu afecțiuni precum astmul. „Efectul pandemiei asupra analizelor viitoare este neclar. Deși poluarea aerului a scăzut în timpul pandemiei, nivelurile au crescut înapoi după ridicarea restricțiilor”, a declarat Fuller.

Fuller speră că rezultatele vor conduce la o mai bună monitorizare și conștientizare a poluării. „Poluarea este una dintre cele trei probleme globale majore ale momentului. Celelalte două sunt schimbările climatice și pierderea biodiversității”, a adăugat acesta.