TehnoȘtiri

POLITICA FACEBOOK DE A OPRI DEZINFORMAREA CU PRIVIRE LA VACCINURI A FUNCȚIONAT DOAR TEMPORAR

(c) Sipa US/Alamy

Politicile puse în aplicare de Facebook pentru a combate dezinformarea cu privire la vaccinurile împotriva COVID-19 au avut un impact semnificativ asupra volumului de conversații negative legate de acestea. Totuși, efectul a fost unul temporar.

David Broniatowski și colegii acestuia din cadrul Universității George Washington din Washington DC au folosit CrowdTangle, un instrument al companiei Meta, pentru a analiza conversațiile anti-vaccin pe Facebook înainte și după ce platforma a făcut schimbări de politică. Acestea au fost introduse între lunile noiembrie 2020 și februarie 2021 și au inclus eliminarea postărilor care ar putea conduce la vătămări, precum afirmațiile false că vaccinurile împotriva covid-19 conțin microcipuri.

Cercetătorii au identificat 216 pagini și 99 de grupuri de Facebook în care se comunica în limba engleză și în care aveau loc în mod regulat discuții despre vaccinuri. O pagină de Facebook este adesea condusă de o persoană sau de o organizație și este folosită pentru a comunica informații utilizatorilor, în timp ce un grup găzduiește discuții între utilizatori. Pe baza analizării descrierilor redactate de moderatori, două treimi din paginile și grupurile identificate de echipă se opuneau vaccinurilor covid-19.

Fiecare postare publică făcută pe acele grupuri și pagini în cele 12 luni anterioare lunii noiembrie 2020 a fost analizată împreună cu nivelurile de engagement. Aceleași pagini și grupuri au fost revizuite în luna august 2021 (adică după modificările de politică) și toate postările publice făcute în ultimele șase luni au fost extrase și analizate. În total, au fost adunate peste 350.000 de postări. Cercetătorii au analizat alte 266.000 de postări realizare pe grupuri și pagini apărute între lunile noiembrie 2020 și august 2021.

După revizuire, echipa a descoperit faptul că 13% din pagini și 24% dintre grupurile din eșantionul original au dispărut. Încă 5% dintre grupuri și-au schimbat setarea de confidențialitate la privată, prevenind analiza ulterioară.

În acele grupuri și pagini care au rămas, volumul postărilor și interacțiunilor a scăzut, indicând faptul că Facebook a avut un oarecare succes în abordarea dezinformării cu privire la vaccinuri. Pe paginile și grupurile anti-vaccin, impactul postărilor au scăzut la 29% și 60% față de perioada dinaintea introducerii politicilor, iar engagementul au scăzut la 23% și, respectiv, 66%. Cu toate acestea, și numărul de postări și engagementul pe paginile care promovează vaccinurile a scăzut, deși nu la fel de mult. Echipa a declarat faptul că este posibil ca acest conținut să fi fost prins în rețea.

Efectul a fost de scurtă durată. După o perioadă de șase luni, noile postări de pe pagini au avut un impact de 82% și un engagement de 80%, în timp ce în grupuri, impactul postărilor au fost cu 8% și engagementul cu 312% mai mare decât înainte de introducerea politicii. În timp ce echipa încă analizează motivul pentru care acest lucru s-a întâmplat, Broniatowksi consideră că utilizatorii care fac postări anti-vaccin ar putea pur și simplu să fi găsit o cale de a ocoli politica.

Un purtător de cuvânt al companiei Meta a declarat: „Au avut loc multe alte schimbări în această perioadă, care ar fi putut juca un rol important în acest caz și pe care lucrarea nu le ia în considerare. Acestea ar putea include comercializarea vaccinurilor covid-19 și modul în care s-a schimbat tonul discuțiilor din jurul acestora de-a lungul timpului”.