TehnoȘtiri

GOOGLE VA ÎNLOCUI MODULELE COOKIE

(c) JOHANNES EISELE/AFP via Getty Images

Google plănuiește de ani de zile să elimine cookie-urile, fișierele minuscule stocate pe computere în timpul navigării pe internet, care le permit agenților de publicitate să urmărească și să vizeze persoanele. La sfârșitul lunii ianuarie 2022, reprezentanții companiei au anunțat faptul că renunță la înlocuirea planificată, denumită Federated Learning of Cohorts (FLoC), în favoarea unui nou instrument, denumit Topics.

Urmărirea este mai puțin despre furnizarea unui serviciu pentru utilizatori și mai mult despre publicitate și profit. Agenții de publicitate plătesc pentru a-și afișa produsele și serviciile în fața anumitor persoane pe care le consideră potențiali clienți. De exemplu, o companie de biciclete dorește să vizeze bărbați cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani, care locuiesc în Marea Britanie, care au un venit mare disponibil și care au vizitat recent site-ul web al unui concurent. Urmărirea, prin intermediul companiilor mari de colectare a datelor, precum Google sau Meta, permite realizarea acestui lucru.

Cu toate acestea, mulți oameni devin din ce în ce mai iritați în ceea ce privește măsura în care companiile îi urmăresc, îi analizează și le oferă produse. În plus, guvernele din întreaga lume legiferează din ce în ce mai mult pentru controlarea acestor giganți ai tehnologiei. Deși companii precum Google ar putea reacționa parțial la schimbarea opiniei clienților cu privire la aceste noi instrumente, adevărul este că și ele sunt forțate să acționeze.

Planul inițial al companiei Google a fost să protejeze mai bine confidențialitatea persoanelor, adunându-le în grupuri (cohorte) pe baza datelor demografice sau a intereselor comune. De exemplu, agențiile de publicitate ar plăti pentru a viza un grup de 1.000 de tineri care locuiesc în Franța, care au un venit mare disponibil și care urmăresc achiziționarea unei biciclete, și nu persoane care corespundeau acestei descrieri.

FLoC nu a fost popular în rândul militanților pentru confidențialitate, care au susținut că este încă posibil să se identifice persoane prin reunirea tuturor acestor mici fragmente de informații într-o imagine mai mare. Oficialii din cadrul Electronic Frontier Foundation a declarat faptul că FLoC va „evita riscurile de confidențialitate ale cookie-urilor terțe, dar va crea altele riscuri noi în acest proces”.

Acel plan a dispărut. Vinay Goel, care lucrează la browserul web Google Chrome, a declarat pentru The Drum: „Am luat în calcul feedback-ul pentru a îmbunătăți designul nostru original.”

Noul instrument, denumit Topics, face același lucru pe care trebuia să-l facă FLoC: să ascundă identitatea și acțiunile utilizatorilor de agențiile de publicitate, dar într-un mod ușor diferit. Chrome va include un cod care monitorizează site-urile vizitate și care învață interesele utilizatorilor. Acesta va stoca aceste informații la nivel local timp de doar trei săptămâni și va clasifica toate persoanele folosind etichete dintr-o listă de 300 de interese, precum „fitness” sau „modă”.

Atunci când o persoană accesează un site web, browserul va permite agenților de publicitate accesul la trei dintre aceste subiecte, astfel încât aceștia să poată decide ce reclame să afișeze. În mod esențial, aceste trei subiecte sunt tot ceea ce site-ul și agentul de publicitate vor avea voie să știe despre utilizatori. De exemplu, aceștia nu vor putea obține informații despre gen sau rasă.

Totuși, încă vor exista îngrijorări. „API-ul modulului Topics adresează doar cele mai mici și cele mai minore probleme de confidențialitate ale sistemului FLoC, lăsând, în același timp, nucleul intact”, a declarat Peter Snyder în cadrului articol publicat pe site-ul web al browserului Brave, care este centrat pe confidențialitate.

Deși Topics va colecta doar informații despre utilizatorii platformei Chrome, multe persoane care folosesc alte browsere sunt probabil să folosească căutarea pe web, e-mailul, calendarul sau nenumărate alte servicii Google, astfel încât compania poate totuși aduna informații în acest fel.

Este probabil ca acest modul să îngreuneze activitatea agenților de publicitate, care s-au obișnuit să poată accesa o mulțime de date și să vizeze îndeaproape reclamele. Anumite persoane din industria de publicitate sunt îngrijorate. Mike Woosley din cadrul Lotame, o companie de colectare a datelor, a declarat: „Topics este o versiune foarte proastă a FLoC. Este același instrument de direcționare contextuală din jurul anului 2005. Nu este foarte sofisticat.”

Deși reprezentanții companiei Google au declarat faptul că vor înceta oficial suportul pentru cookie-urile terțe la jumătatea anului 2023, această dată a mai fost amânată înainte. În acel moment, agențiile de publicitate nu vor mai putea să plaseze cookie-uri și să urmărească utilizatorii browserului Chrome. Oficialii Google au declarat faptul că browserul Chrome va permite utilizatorilor să vadă etichetele atribuite, să elimine orice doresc sau chiar să dezactiveze complet funcția.

Agenții de publicitate, giganții tehnologici și diverse grupuri guvernamentale de supraveghere vor monitoriza îndeaproape evoluțiile. Totuși, va trebui găsit un echilibru, prin care să se permită continuarea modelului publicitar de afaceri al companiilor de pe internet, dar într-un mod care să liniștească utilizatorii și guvernele cu privire la colectarea excesivă de date.